Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/746
Назва: Особливості організації навчального процесу в школах європейських країн в умовах сучасних викликів та загроз : досвід для України
Інші назви: Features of the organization of the educational process in schools of European countries in the conditions of modern challenges and threats: experience for Ukraine
Автори: Сайферс, А. В.
Ключові слова: публічне управління в умовах пандемії
європейський досвід
навчальний процес
позитивні тенденції
організаційні умови
заклади середньої освіти
public administration
in a pandemic
European experience
educational process
positive trends
organizational conditions
secondary education
Дата публікації: 2022
Видавництво: Ємельянова Т. В.
Короткий огляд (реферат): В статті здійснено дослідження особливостей організації навчального процесу в школах, відображено специфіку функціонування та модифікацій системи середньої освіти під час пандемії. Особливу увагу було звернуто на умови навчання у закладах середньої освіти в європейських країнах, що найбільше цікавить науковців, практиків-педагогів та методистів, від початкового етапу поширення пандемії в умовах глобалізації до її спаду. На кожній стадії організації освітнього процесу в умовах пандемії відбувається науково-методичне осмислення якості організації навчання. Це також розширює методику та форми організаційних умов, потребує запровадження відповідних нормативних та організаційно-правових змін, які спричинені сучасними викликами, загрозами та потребами трансформації процесу навчання у освітніх закладах. Особливу увагу було звернено на актуальні проблеми у сфері публічного управління освітою в умовах пандемії. Такий досвід є цінним для українських управлінців також в нових умовах, які сьогодні виникли в зв’язку з воєнними положенням в Україні, що виник внаслідок нападу росії на Українську державу. В статті також окреслені особливості організації навчального процесу в школах під час пандемії як складний і неоднозначний процес, що спричинений різними чинниками, починаючи від економічних і аж до соціальних факторів. Такі надзвичайні негативні тенденції внесли значні корективи у життя суспільства в цілому світі, так і в кожної галузі зокрема. In the article, the author conducted a study of the features of the organization of the educational process in schools, reflects the specifics of the functioning and modifications of the secondary education system during a pandemic. The author paid special attention to the conditions of education in institutions of secondary education in European countries, which are of interest to scientists, practicing teachers and methodologists, from the initial stage of the spread of the pandemic in the context of globalization to its decline. At each stage of the organization of the educational process in a pandemic, there is a scientific methodological understanding of the quality of the organization of education. It also expands the methodology and forms of organizational conditions, requires the introduction of appropriate regulatory and organizational and legal changes caused by modern threats and the need to transform the educational process in educational institutions. The author of the article pays special attention to topical issues in the field of public administration of education in a pandemic. Here she includes the specifics of the formation of the educational process in European countries, their innovative approaches and ways of organizing it, which revealed the effectiveness or inefficiency of the use of appropriate methods and technologies for teaching schoolchildren in a pandemic. Such experience is very valuable for Ukrainian managers in the current conditions that have arisen in connection with the military situation in Ukraine, which arose as a result of Russia’s attack on the Ukrainian state. The article also notes the features of the organization of the educational process in schools during a pandemic as a complex and ambiguous process caused by various factors, ranging from economic to social. Such negative trends have made significant adjustments to the life of society around the world and each industry in particular. These changes in the organization of the educational process in the context of the pandemic affected the education sector extremely painfully. As you know, one of the goals of stable and productive development of the UN until 2030 is to provide comprehensive and equitable quality education and encourage lifelong learning opportunities for all. Therefore, in the article the author will try not only to consider, but also to propose to adapt the best trends in the organization of the educational process in European countries, which are world leaders in the educational industry, to Ukraine.
Опис: Сайферс А. В. Особливості організації навчального процесу в школах європейських країн в умовах сучасних викликів та загроз : досвід для України = Features of the organization of the educational process in schools of European countries in the conditions of modern challenges and threats: experience for Ukraine / А. В. Сайферс // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2022. – № 16. – С. 557–575. – Бібліогр. : 15 назв.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/746
ISSN: 2616-6216
Розташовується у зібраннях:2022 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Сайферс А. В. Особливості організації.pdf221.8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.