Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1505
Title: Концептуальні підходи до проектування освітнього інформаційно-комунікаційного середовища
Other Titles: Conceptual approaches to the design of the educational information and communication environment
Authors: Лопушинський, І. П.
Дурман, О. Л.
Keywords: державне управління
освітня галузь
система вищої освіти
заклад вищої освіти
системи підтримки ухвалення рішень
освітнє інформаційно-комунікаційне середовище
public administration
educational branch
higher education system
institution of higher education
system of support of decision-making
educational information and communication environment
Issue Date: 2019
Publisher: Ємельянова Т. В.
Abstract: У статті розглядаються підходи до вдосконалення організаційного механізму управління освітньою галуззю. Визначено, що на сьогодні існує некомфортний стан управління через недостатню кількість інформації про діяльність ЗВО або про значний час, потрібний для її отримання. Для ліквідації такого стану пропонується застосовувати підходи, засоби та інструменти, що їх пропонують сучасні інформаційно-комунікаційні технології. Так, для оптимізації процесів ухвалення управлінських рішень пропонується застосовувати підходи теорії ухвалення рішень та проектування і створення відповідних інформаційних систем. Зв’язки розподіляються на суб’єктно-об’єктні (прямі), об’єктно-суб’єктні (зворотні), а також суб’єктно-суб’єктно та об’єктні-об’єктні. Зважаючи на те, що успіх управлінської діяльності певною мірою залежить від дотримання системного принципу зворотного зв’язку інформаційних потоків, його сутність полягає у зв’язку між отриманим ефектом та управлінським впливом. Для підвищення якості та швидкості ухвалення управлінських рішень в освітній галузі пропонується формування єдиного освітнього інформаційно-комунікаційного середовища, а також використання інформаційних технологій в освітній галузі. Автором зроблено висновки, що подальші розробки можуть бути спрямовані на вивчення та вдосконалення механізмів державного управління освітньою галуззю через децентралізацію та дерегуляцію державного управління з метою підвищення його ефективності. Це дасть змогу поліпшити взаємодію різних рівнів управління освітньою галуззю як по вертикалі, так і по горизонталі. Крім того, пропонується також поширити цей підхід і на інші сфери державного управління. The article deals with approaches to improving the organizational mechanism of management of the educational branch. It is determined that there is an uncomfortable state of management due to a lack of information on the activities of the NGO or about the time it takes to receive it. To eliminate this uncomfortable state, it is proposed to apply the approaches, tools and tools offered by modern information and communication technologies. To optimize management decision-making processes, it is proposed to apply approaches to decision-making theory and design and creation of appropriate information systems. This fully takes into account the new possibilities for the creation, distribution and application of multicomponent distributed and integrated databases, focused on the management and reporting process. In order to improve the quality and speed of management decisions in the educational sector, the formation of a unified educational information and communication environment is proposed. The main functions of the proposed model of educational information and communication environment include: - improving public administration in the educational sector by raising awareness of decision makers regarding the activities of subordinated NGOs; - accelerating the flow of information circulating within the MES system; - ensuring the personalized and managed access of users of the information environment to the information resources of the law enforcement agencies at different levels of management, in which it is allowed by the rules of access; - informational support of the business processes of the ministry, higher education and the organization of their management; - helping users work in a single information and communication environment while performing their official duties; - support for the organization of the educational process. The environment may also include additional services that implement information support for higher education in the areas of: administrative finance management, organization of the learning process, management of information resources. This will help to improve the interaction between different levels of management of the educational branch, both vertically and horizontally. It is also proposed to extend this approach to other branch of public administration.
Description: Лопушинський І. П. Концептуальні підходи до проектування освітнього інформаційно-комунікаційного середовища = Conceptual approaches to the design of the educational information and communication environment / І. П. Лопушинський, О. Л. Дурман // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2019. – № 3. – C. 92–113. – Бібліогр. 26 назв.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1505
ISSN: 2616-6216
Appears in Collections:2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лопушинський І. П., Дурман О. Л..pdf883.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.