Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/864
Title: | Міжнародні стандарти забезпечення публічного управління закладами освіти у країнах ЄС : досвід для України |
Other Titles: | International standards for ensuring public administration of educational institutions in the EU countries: experience for Ukraine |
Authors: | Рачинський, А. П. |
Keywords: | публічне управління міжнародні стандарти європейський простір країни Європейського Союзу заклади освіти територіальні громади децентралізація public administration international standards European space countries of the European Union educational institutions territorial communities decentralization |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Ємельянова Т. В. |
Abstract: | Підготовка інтелектуального потенціалу суспільства – одне з найголовніших завдань, яке в сучасному світі стоїть перед навчальними закладами. Вивчення провідного зарубіжного досвіду з публічного управління закладів освіти сприяє забезпеченню кваліфікованої підготовки майбутніх магістрів та здобувачів наукового ступеня зі спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування» через врахування дієвих способів та методів навчання і виховання молоді, підготовки їх до активної участі в науковому, культурному і громадському житті суспільства, - ці питання в центрі уваги науковців у сфері публічного управління та адміністрування. Автор статті акцентує увагу, що Українська держава, як частина європейського простору, має спільний історичний досвід з європейськими країнами та спільні цінності з країнамичленами Європейського Союзу, що відкриває їй нові можливості в своїй європейській ідентичності. Європейський вибір України підтверджує Угода про асоціацію між ЄС та Україною, а також численні договори, заяви та політичні кроки, які характеризують вектор розвитку нашої країни. Важливим елементом інтеграції України є входження національної системи освіти до європейського освітнього простору. У цьому сенсі автором здійснено порівняльний аналіз розвитку національної системи загальної середньої освіти України в контексті змін в освіті європейських країн, зокрема членів ЄС, розуміння сутності реформ та інновацій, які зараз реалізується в європейському освітньому просторі. Об’єднувальні механізмі в освітній галузі в рамках ЄС проходять в напрямі створення єдиного європейського освітнього простору. Однак, визначення особливостей навчання у закладах освіти лишається у повноваженнях країн, що входять до Євросоюзу. Європейська інтеграція в сфері освіти не передбачає стандартизацію державної програми навчання, а лише мотивує до отримання високих еталонів у навчальному процесі. Методи та напрями для досягнення цієї мети держава вибирає на власний розсуд, враховуючи особливості державної освітньої структури та культури. Такий міжнародний досвід є дуже цінним для реалізації публічного управління закладами освіти в територіальних громадах України, особливо в умовах децентралізації, яка основана на принципах субсидіарності, партисипативності. Preparing the intellectual potential of society is one of the main tasks facing educational institutions in the modern world. The study of the leading foreign experience in the public administration of educational institutions will help ensure the qualified training of future specialists through taking into account effective ways and methods of teaching and educating young people, preparing them for active participation in the scientific, cultural and social life of society. The author of the article focuses on the fact that the Ukrainian state, as part of the European space, has a common historical experience with European countries and common values with the member countries of the European Union, which opens up new opportunities for it in its European identity. The European choice of Ukraine is confirmed by the Association Agreement between the EU and Ukraine, as well as numerous agreements, statements and political steps that characterize the vector of development of our country. An important element of Ukraine’s integration is the entry of the national education system into the European educational space. In this sense, the author carried out a comparative analysis of the development of the national system of general secondary education in Ukraine in the context of changes in the education of European countries, in particular EU members, understanding the essence of reforms and innovations that are now being implemented in the European educational space. The unifying mechanisms in the field of education within the EU are moving towards the creation of a single European educational space. However, in comparison with higher education, the determination of the characteristics of education in secondary education institutions remains the responsibility of the countries that are members of the European Union. European integration in the field of education does not provide for the standardization of the state curriculum, but only motivates to achieve high standards in the educational process. The state chooses methods and directions to achieve this goal at its own discretion, taking into account the peculiarities of the state structure and culture. Such international experience is very valuable for the implementation of public management of educational institutions in the territorial communities of Ukraine, especially in the conditions of decentralization, which is based on the principles of subsidiarity and participation. |
Description: | Рачинський А. П. Міжнародні стандарти забезпечення публічного управління закладами освіти у країнах ЄС : досвід для України = International standards for ensuring public administration of educational institutions in the EU countries: experience for Ukraine / А. П. Рачинський // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2022. – № 18. – С. 1281–1299. – Бібліогр. : 16 назв. |
URI: | https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/864 |
ISSN: | 2616-6216 |
Appears in Collections: | 2022 рік |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Рачинський А. П. Міжнародні стандарти.pdf | 232.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.