Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2640
Title: Психологічні засади супервізії у подоланні синдрому емоційного вигорання фахівців у системах спеціальної освіти та соціальної роботи
Other Titles: Psychological principles of supervision in overcoming the syndrome of emotional burnout of specialists in the systems of special education and social work
Authors: Астремська, І. В.
Keywords: професійний стрес
психоемоційний стан
емоційне регулювання комунікації
синдром емоційного вигорання
супервізія
фахівці соціономічних професій
professional stress
psycho-emotional state
emotional regulation of communication
emotional burnout syndrome
supervision
specialists in socionomic professions
Issue Date: 2024
Abstract: У дисертації здійснено теоретичне узагальнення проблеми супервізії і нове вирішення актуальної наукової проблеми подолання емоційного вигорання фахівців систем спеціальної освіти та соціальної роботи, оцінено стан її розробленості в сучасній психології. З’ясовано особливості та сучасні вимоги до впровадження супервізії: ролі та стилі супервізора, фокуси та функції супервізії; супервізорські відносини та відповідальність (сетинг, форми, види та методи). Виокремлено та схарактеризовано специфіку професійної діяльності фахівців систем спеціальної освіти та соціальної роботи як чинник розвитку синдрому емоційного вигорання. Розроблено структурно-функціональну модель супервізії, спрямовану на подолання синдрому емоційного вигорання професій сфер спеціальної освіти та соціальної роботи. Вивчено особливості емоційного вигорання фахівців спеціальної освіти та соціальної роботи. Визначено емпіричні референти емоційного вигорання фахівців спеціальної освіти та соціальної роботи і встановлено їхній зв’язок із фазами емоційного вигорання. Верифіковано в емпіричному дослідженні концептуальну модель супервізії, спрямовану на подолання синдрому емоційного вигорання професій сфер спеціальної освіти та соціальної роботи. Підтверджено ефективність моделі супервізії як ефективного методу подолання емоційного вигорання фахівців спеціальної освіти та соціальної роботи. The dissertation provides a theoretical generalization of the problem of supervision and a new solution to the urgent scientific problem of overcoming the emotional burnout of specialists in the systems of special education and social work. As a result of the theoretical analysis, it was proved that supervision is a unique and effective method of professional support for employees (managers and subordinates, highly professional and beginners) of helping professions, aimed at developing practical skills (knowledge and skills of a professional) through reflection on the subjective components of professional interaction and attitudes towards clients, colleagues and oneself, in which correction and regulation of emotional and volitional processes takes place. It is noted that specialists in the system of special education and social work belong to the helping professions, which are of the «higher type». Professions of this type involve constant interaction and communication with people, as professions of the socionomic type, they are based on behavior aimed at helping – prosocial activity (activity that benefits another) of the individual. The working conditions are associated with increased moral responsibility. The goals and results are set vaguely, closely related to the «author» and realized through him/her, and are almost impossible to evaluate objectively. The means of activity is the person himself. Thus, the special vulnerability of specialists in special education and social work, whom we refer to as helping professions, is expressed by the specifics of their professional activities, these are professions «created for burnout». It has been established that professional burnout is «one of the most common types of professional deformation» and one of the «manifestations of professional destruction of the personality», which are defined as the process of destruction of the structure of professional activity and personality of a specialist, which negatively affect the result of work and the state of the activity itself, professional destruction implies more significant changes and more significant consequences. The concept of supervision in overcoming the emotional burnout of specialists in the system of special education and social work is substantiated. The structural and functional model of supervision, which includes conceptual, content and technological, criterion and result blocks, is verified. The content and technological block is conditionally divided into content and technological components. The purpose of the developed model is to overcome emotional burnout, the task is to substantiate the stages, mechanisms and technologies of the studied process. The result of the implementation of the developed structural and functional model and the introduction of the corresponding program is a positive dynamics in terms of emotional burnout and its factors of specialists in the system of special education and social work, their ability to realize the functions of the phenomenon of emotional maturity. The peculiarities of the referents of emotional burnout (satisfaction with professional activity, ways of coping behavior; general self-efficacy; life satisfaction, mechanisms of psychological protection of the individual, style of self-regulation of behavior, basic beliefs, social self-control, resilience, subjective well-being, value orientations, claims, locus of control, reflexivity, individual personality traits) and their relationship with the phases of «Tension», «Resistance», «Exhaustion» are determined. It has been proved that the introduction of the supervision model as an integral part of the professional activity of specialists in the system of special education and social work leads to positive dynamics, which is expressed in a decrease in the symptoms of emotional burnout syndrome. Awareness of psycho-traumatic factors of professional activity, dissatisfaction with oneself decreases (in the «Tension» phase), which can be explained by the growth of self-awareness, self-understanding, selfworth regarding their place in life, their values and needs, which determines the search for oneself, oneʼs true goals and activities that will inspire and give joy). The feelings of anxiety, depression (which are the triggers for emotional burnout as a psychological defense mechanism), «cagedness» decrease and the feeling of hopelessness disappears, and the mental energy is enhanced due to the induction of the ideal: thinking is directed towards the construction of plans, goals, and meanings. Inadequate selective emotional responses, emotional and moral disorientation, emotional economy, and reduction of professional responsibilities, which consists in attempts to limit responsibilities associated with emotional costs in the Resilience phase, are reduced. The general energy tone increases and the nervous system stabilizes (the «Exhaustion» phase) due to a decrease in emotional deficit, emotional and personal alienation (depersonalization) – the emergence of interest in the person – the subject of professional activity; the symptoms of psychosomatic and psycho-vegetative disorders disappear. The effectiveness of the supervision model as an effective method of overcoming the emotional burnout of specialists in special education and social work is confirmed.
Description: Астремська І. В. Психологічні засади супервізії у подоланні синдрому емоційного вигорання фахівців у системах спеціальної освіти та соціальної роботи = Psychological principles of supervision in overcoming the syndrome of emotional burnout of specialists in the systems of special education and social work : дис. … д-ра психол. наук : спец. 19.00.08 «Спеціальна психологія» / І. В. Астремська ; ЧНУ ім. Петра Могили. Київ, 2024. 638 с.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2640
Appears in Collections:2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.