Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2285
Title: Конкурентна політика на ринку роздрібних банківських послуг
Authors: Міняйло, О. І.
Поканєвич, В. Ю.
Keywords: банківська діяльність
ринок банківських послуг
конкуренція
конкурентна політика
banking
market of banking services
competition
competitive policy
Issue Date: 2023
Publisher: Тов. «ДКС Центр»
Abstract: У статті досліджено сутність ринку роздрібних банківських послуг та визначено його роль в економіці країни. Окреслено основні завдання, які виконує ринку роздрібних банківських послуг у національній економіці. Розглянуто особливості становлення та розвитку ринку роздрібних банківських послуг в Україні. Виокремлено функції та позитивну роль конкуренції. Виділено характерні ознаки банківської конкуренції, які відрізняють її від класичної моделі конкуренції на товарних ринках. Здійснено аналіз рівня концентрації ринку роздрібних банківських послуг. Проаналізовано напрями реалізації конкурентної політики на ринку роздрібних банківських послуг України. Виявлено основні проблеми, що існують на зазначеному ринку, та фактори, що стримують його розвиток. Запропоновано напрями вдосконалення конкурентної політики на ринку роздрібних банківських послуг України. The article examines the concept and essence of retail banking services, their role in the country's economy. The main task of the market of retail banking services is determined, which consists in serving and satisfying the consumer needs of the population, carrying out operations that meet the interests of its clients and are carried out on their behalf, the purpose of which is to satisfy financial needs, and most importantly, it performs the function of capitalizing funds and turning them into investments, contributing to the development of the national economy. Banks in this case act as the main intermediaries in the redistribution of capital, ensuring the continuity of the process of economic reproduction. The features of the formation and development of such a segment of the banking system as retail banking are considered. In the process of the formation of market relations in the economy of Ukraine, a significant increase in demand for the services of institutions of the banking system was observed both on the part of business entities and on the part of individuals, so customers need not only traditional credit and settlement banking services, but also a much wider range of various services of banks capable of providing optimal conditions for effective and profitable management of their clients. Modernizations and changes in this market have been identified. The characteristic features of this stage of the formation of the market of retail banking services are determined. An analysis of the level of concentration and the current state of the market for the provision of retail banking services was carried out. The areas of implementation of the state's competitive policy are analyzed. Weaknesses and main problems existing in the specified market and factors restraining its development are identified. The implementation of some changes to increase the level of competitiveness of the banking system is proposed, recommendations to improve the antimonopoly regulation of banks are given.
Description: Міняйло О. І. Конкурентна політика на ринку роздрібних банківських послуг / О. І. Міняйло, В. Ю. Поканєвич // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2023. – № 4. – лют. – С. 79–83. – Бібліогр. 12 назв.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2285
ISSN: 2306-6814
Appears in Collections:2023 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Міняйло О. І., Поканєвич В. Ю..pdf746.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.