Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2108
Title: Особливості менеджменту телекомунікаційних підприємств в умовах цифрової економіки
Authors: Алхімова, В. В.
Дюгованець, О. М.
Keywords: value chain
telecommunication operators
mobile operators
wired infrastructure
services
ланцюг створення вартості
оператори телекомунікацій
оператори мобільного зв'язку
проводна інфраструктура
послуги
сервіси
Issue Date: 2023
Publisher: Тов. «ДКС Центр»
Abstract: The primary telecommunications enterprise implemented activities to ensure the functioning of communication facilities, facilities and networks, which were carried out with the purpose of providing various communication services. At present the content of the activity has not changed, in contrast to the specifics of the supplier process, where the service is delivered as a multifunctional service. As the transformations in the value chains are typical for both telecommunications operators and mobile operators, the outlined processes change the combination of technologies, principles, methods, means and forms of management aimed at increasing the efficiency of telecommunication enterprises' work acquires qualitatively new properties. According to the above-mentioned research, it aimed at defining and general characteristics of management of telecommunication enterprises in the conditions of digital economy. Within the framework of the study, it is noted that modern management of telecommunication enterprises is characterized by systemic transformations, which are formed in connection with the connection of the classical value chain on two interrelated, among which virtual and physical chains. The authors pay attention that within the framework of the virtual value chain management of telecommunication enterprises acquire forms, which are detailed by the type of activity units involved in its business units. Four basic forms of management of the physical value chain were allocated, namely: logistics (management of incoming and outgoing logistics operations); operational (management of operations on conversion of invested resources into production); marketing (management of operations on sale of services as ready services); service (management of operations on provision of effective service for the buyer after sale of services). Within the virtual value chain, the infrastructure and technology business units are required to ensure the viability of the content supplied by the provider. In accordance with the business units involved, the following related forms of management of the virtual value chain were identified, infrastructure (management of the aggregate of buildings, buildings, systems and services necessary to ensure the viability of business units); technological (management of new knowledge and their application in the creation of services or technology of service provision); supplier (procurement decision management). Первинно телекомунікаційне підприємство реалізувало діяльність із забезпечення функціонування засобів, споруд і мереж зв'язку, які виконувалися з метою постачання окремих послуг зв'язку. Наразі зміст діяльності змінився щодо специфіки постачальницького процесу, у межах якого постачається не послуга, а багатофункціональний сервіс. Оскільки трансформації в ланцюгах вартості характерні як для операторів телекомунікацій, так і для операторів мобільного зв'язку, окреслені процеси змінюють сутність принципів, методів, засобів і форм управління, спрямованих на підвищення ефективності роботи телекомунікаційних підприємств. Відповідно до вищенаведеного, дослідження спрямоване на визначення та загальну характеристику особливостей менеджменту телекомунікаційних підприємств в умовах цифрової економіки. У межах дослідження звернено увагу, що для сучасного менеджменту телекомунікаційних підприємств характері системні трансформації, які відбуваються у зв'язку з роз'єднанням класичного ланцюга створення вартості на два взаємопов'язаних, серед яких віртуальний ланцюг та фізичний ланцюг. Звернено увагу, що, в межах фізичного ланцюга створення вартості, менеджмент телекомунікаційних підприємств набуває форм, які деталізуються за видом діяльності залучених у ньому ділових одиниць. Виділялися чотири базові форми менеджменту фізичного ланцюга створення вартості, а саме: логістичний (керування операціями вхідної та вихідної логістики); операційний (керування операціями з перетворення вкладених ресурсів у випуск); маркетинговий (керування операціями з продажу послуг, як готових сервісів); сервісний (керування операціями із забезпечення ефективного сервісу після продажу послуг). У межах віртуального ланцюга створення вартості залучені інфраструктурні та технологічні ділові одиниці, що необхідні для забезпечення життєздатності вмісту, що постачається провайдером. Відповідно до залучених ділових одиниць, виділилися наступні супутні форми менеджменту такого ланцюга створення вартості: інфраструктурний (керування сукупністю споруд, будівель, систем і служб, необхідних для забезпечення життєздатності ділових одиниць); технологічний (керування отриманням нових знань та їх застосуванням при створенні послуг або технології надання послуг); постачальницький (керування прийняттям рішень про закупівлі).
Description: Алхімова В. В. Особливості менеджменту телекомунікаційних підприємств в умовах цифрової економіки / В. В. Алхімова, О. М. Дюгованець // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2023. – № 1. – січ – С. 86–90. – Бібліогр. 5 назв. – Ст. англ. мовою.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2108
ISSN: 2306-6814
Appears in Collections:2023 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Алхімова В. В., Дюгованець О. М..pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.