Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1858
Title: Методи державного регулювання розвитку зовнішньоекономічної діяльності
Authors: Банчук-Петросова, О. В.
Ортіна, Г. В.
Keywords: державне регулювання
національний дохід
зовнішньо-економічна діяльність
зовнішня торгівля
експортний потенціал
торговельно-економічна політика
state regulation
national income
foreign economic activity
foreign trade
export potential
trade and economic policy
Issue Date: 2022
Publisher: Тов. «ДКС Центр»
Abstract: Зазначено, що зовнішня торгівля є провідною ланкою у зовнішньоекономічній діяльності, беручи, з одного боку, активну участь у формуванні національного доходу, будучи, з іншого боку, продовженням відтворювального циклу поза національного митного кордону. Нині зовнішньо-торговельна діяльність у України є найбільш стабільну платоспроможну сферу. У зв'язку з цим практично вся система державного регулювання ЗЕД зведена до впливу на зовнішню торгівлю з використанням широкого арсеналу різноманітних, по суті та змісту, заходів. Загалом механізм державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності розглядають як комплекс економічних, правових та адміністративно-управлінських заходів з боку виконавчих органів влади, що вживаються з метою формування сприятливих умов господарювання для суб'єктів ЗЕД, що забезпечують їм економічну підтримку та правову захищеність на внутрішньому та зовнішньому ринках, спрямованих на вдосконалення експортного потенціалу, стійка підтримка платіжного балансу країни та її економічної безпеки. Визначено, що якщо напочатку свого існування вони грали в основному фіскальну роль, то сьогодні їх функції в промислово розвинених країнах пов'язані в першу чергу із забезпеченням проведення певної торговельно-економічної політики. торгівлі кожної з країн, що торгують. Імпортний тариф викликає зниження обмінного курсу валюти країни — ініціатора його запровадження. Як наслідок, можливе скорочення експорту та, зрештою, — експортного виробництва. Тим часом за деяких умов використання тарифу може виявитися ефективнішим, ніж економічна пасивність. Важливо знайти імпортний тариф, оптимальний для конкретної держави, її споживачів та виробників". It is noted that foreign trade is a leading link in foreign economic activity, taking, on the one hand, active participation in the formation of national income, while, on the other hand, continuing the reproductive cycle outside the national customs border. Currently, foreign trade activity in Ukraine is the most stable solvent sphere. In this regard, almost the entire system of state regulation of foreign trade is reduced to the impact on foreign trade using a wide arsenal of various, in essence and content, measures. In general, the mechanism of state regulation of foreign economic activity is considered as a set of economic, legal and administrative measures taken by the executive authorities to create favorable business conditions for foreign economic entities that provide them with economic support and legal protection in domestic and foreign markets. aimed at improving export potential, sustainable support of the country's balance of payments and economic security. By the nature of the origin of duties are autonomous or conventional. Autonomous duties can reach significant amounts. In international negotiations, duty rates are reduced in exchange for counter-concessions, so there are contractual or conventional duty rates, which are fixed in the contract. The Law of Ukraine "On the Customs Tariff of Ukraine" as a measure of operational regulation of export and import operations provides for the application of seasonal duties (for a period not exceeding six months). Their introduction is associated with periodic seasonal fluctuations in the relevant commodity markets (in particular, agricultural products), whose products purchase and retail prices change cyclically with the seasons. The law also provides for the introduction by the Government of Ukraine of special duties (compensatory, special anti-dumping) on imports of certain types of goods as protective or retaliatory measures. These measures, like all duties, are economic in nature, but relate to non-tariff barriers to foreign trade. Relevant for Ukraine are anti-dumping measures as often used by foreign countries on Ukrainian goods. The scheme of their use is reduced to collecting from the exporter compensation for losses of national industry and the manufacturer often in the form of additional duties. The magnitude of dumping is defined as the difference between the export price and the price taken as the basis of comparison. Two main criteria are used to determine dumping: price and economic injury, and the duty is levied only after the investigation and confirmation of dumping. It is determined that if at the beginning of their existence they played mainly a fiscal role, today their functions in industrialized countries are primarily related to ensuring a certain trade and economic policy. trade of each of the trading countries. The import tariff causes a decrease in the exchange rate of the currency of the country — the initiator of its introduction. As a result, it is possible to reduce exports and, ultimately, export production. Meanwhile, under some conditions, the use of the tariff may be more effective than economic passivity. It is important to find an import tariff that is optimal for a particular country, its consumers and producers".
Description: Банчук-Петросова О. В. Методи державного регулювання розвитку зовнішньоекономічної діяльності / О. В. Банчук-Петросова, Г. В. Ортіна // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 9–10. – трав. – С. 92–95. – Бібліогр. 5 назв.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1858
ISSN: 2306-6814
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Банчук-Петросова О. В., Ортіна Г. В..pdf710.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.