Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1694
Title: Еволюція публічної дипломатії та іміджу Швеції (40-90-ті роки ХХ ст.)
Authors: Белінська, Т.
Вовчук, Л.
Keywords: публічна дипломатія
імідж
Швеція
США
країни Європи
public diplomacy
image
Sweden
USA
European countries
Issue Date: 2019
Publisher: ЧНУ ім. Петра Могили
Abstract: Публічна дипломатія Швеції поступально розвивається ось уже упродовж сімдесяти років. Початковою метою публічної дипломатії Швеції було позбавлення від негативних наслідків політики нейтралітету в період Другої світової війни, а упродовж 50-80-х рр. ХХ ст. – зробити країну більш помітною на міжнародній арені за допомогою паралельного просування національних особливостей та інтересів. Публічна дипломатія Швеції значно видозмінюється у 1990-х рр., змістивши свій фокус уваги на особливості культурного і суспільного життя, при цьому практично уникаючи актуальної політичної повістки. The dynamic development of the modern system of international relations, with its various risks and challenges, poses to the modern states rather stringent requirements for improving the instruments of its foreign policy. Against the background of the rapid spread of Internet technologies, the accelerated transfer of information and the intensification of globalization processes, public diplomacy has become much more important. This tendency is practically embodied in the foreign policy of both the leading world powers and small countries, for which recognition and positive image in the eyes of the world community is a key condition for realizing national interests. Sweden, one of the most developed Scandinavian countries, can serve as a prime example for us. A country that ranks eighth in the list of countries with the highest nominal GDP per capita and very high in other rankings, such as quality of life, health, education, protection of public and political rights, competitiveness, equality, prosperity, and human development. Public diplomacy in this country has been developing steadily for seventy years. As a starting point in the study of this process can be conditionally taken directly the date of creation of the Swedish Institute (1945) - a profile institution, whose main function was to disseminate information about Sweden in order to increase the attractiveness of the state in the World. The original purpose of public diplomacy was to get rid of the negative effects of neutrality policy during World War II, and during the 1950’s and 1980’s. Sweden’s goal of public diplomacy was to make the country more visible in the international arena through parallel promotion of national characteristics and interests. Since the late 1990’s, Sweden’s public diplomacy has changed significantly, shifting its focus to cultural and social life while practically avoiding the current political agenda.
Description: Белінська Т. Еволюція публічної дипломатії та іміджу Швеції (40-90-ті роки ХХ ст.) / Т. Белінська, Л. Вовчук //Acta de Historia & Politica : Saeculum XXI. – 2019. – Vol. I. – Р. 24–31.– Bibliogr. at the end of the art.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1694
ISSN: 2708-0889
Appears in Collections:2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Белінська, Т. Вовчук Л..pdf287.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.