Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1269
Title: Концепція особистісної ідентичності в романній прозі Міґеля де Унамуно
Other Titles: The Сoncept of Personal Identity in the Novels of Miguel de Unamuno
дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 10.01.04 «Література зарубіжних країн»
Authors: Маєвська, О. Т.
Keywords: Пронкевич О. В.
Міґель де Унамуно
роман
аґонія
діалогізм
криза ідентичності
особистісна ідентичність
колективна ідентичність
ідентифікація
конструювання ідентичності
гендерна ідентичність
пам’ять
наративна ідентичність
інтертекстуальність
мова
мовлення
мовчання
просторові координати ідентичності
Miguel de Unamuno
novel
agony
dialogism
crisis of identity
personal identity
collective identity
identification
construction of identity
gender identity
memory
narrative identity
intertextuality
language
speech
silence
spatial coordinates of identity
Issue Date: 2019
Publisher: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка
Abstract: У дисертації вперше цілісно проаналізовано, систематизовано й узагальнено концепцію особистісної ідентичності в романній прозі іспанського письменника Міґеля де Унамуно («Мир у війні», «Любов і педагогіка», «Туман», «Абель Санчес», «Тітка Тула», «Святий Мануель Добрий, мученик»). Цьому сприяли: визначення головних підходів до розуміння поняття ідентичності у філософії, культурології й літературознавстві; аналіз і систематизація корпусу критичної літератури зарубіжних та українських науковців, що стосується безпосередньо творчості письменника й ідентичнісної проблематики; визначення теоретико-методологічної основи літературнохудожнього осмислення особистісної ідентичності; з’ясування специфіки дуалістичної філософії, яка в унамунівській філософії визначається як аґонічність, концепту інтраісторії, що становлять основу трактування особистісної ідентичності у творчості М. де Унамуно; структурування і конкретизація зв’язків особистісної та колективної ідентичності, шляхів ідентифікації індивіда з окремим колективом та індивідом; дослідження способів вираження особистісної ідентичності у романній прозі М. де Унамуно на ідейно-тематичному і поетикальному рівнях з акцентуванням на ґендерній проблематиці, концепті пам’яті, наративних структурах втілення особистісної ідентичності автора і персонажів, інтертекстуальності як принципі конструювання ідентичності персонажів й автора; виокремлення й аналіз репрезентації особистісної ідентичності через мовне вираження, мовчання, приховування або замовчування, через зображення художнього простору. This thesis is the first scholarly effort to comprehensively analyze, systematize and summarize the concept of personal identity in the fiction of Miguel de Unamuno, Spain’s prominent writer («Peace in War», «Love and Pedagogy», «Mist», «Abel Sánchez», «Aunt Tula», «Saint Emmanuel the Good, Martyr»). The interest is predetermined by the paradigmatic nature of his works to increase understanding of the spiritual processes of the modern world in general, and to construct both collective and individual identity through the written word in particular. A thorough study of a large number of historical, literary and critical works dedicated to the personality and creativity of the researched writer ultimately led to determining the main stages of development of Unamunean studies and helped define the gap in the literary-critical scholarly field pertaining all novels of M. de Unamuno – namely the issues of personal identity. Thus, we have conducted a historical and literary study of reception of M. de Unamuno’s oeuvre in Ukraine. The research has also systematized and summarized critical literature dedicated to the issue of identity in humanitarian studies in general, and literary criticism in particular. The research work focuses on the processes of self-identification of Unamuno’s characters through a community expressing a collective identity and serving as a stimulus and trigger for the creation of internal contradictions within individual characters resulting in a crisis of personal identity and an agonistic world perception. The latter is the main concept for Unamuno’s worldview, which is understood not as the last death throes, but as a struggle between two mutually exclusive elements. At the same time, the work does not study the notion of collective identity due to the fact that M. de Unamuno’s philosophical and fictional works were well-researched from this perspective by foreign and domestic researchers. The author creates a variety of fictional situations that have great potential for understanding and interpreting personal identity. In his novels «Peace in War» and «Saint Emmanuel the Good, Martyr» it is important to specify the connections of personal and collective identity for the formation and building of the individual, that realizes itself in his/her assimilating to and complete absorbing by the community, or, vice versa, in his/her alienation/separation from the group. In his novels «Love and Pedagogy», «Mist», «Abel Sánchez» and «Aunt Tula», M. de Unamuno considers the problem of self-awareness through the Other in the «I-Other» plane, where the main components of such self-awareness are identification with parents, love experience, etc. Such components are defined as both positive markers of identity construction and negative ones that together often cause a crisis of identity leading to a tragic end. Thus, the writer highlights the importance of seeking internal peace through the obligatory presence of agony which assumes an indispensable background for identity construction. Unamuno’s novels concentrate on the identity crisis caused by blurred gender markers, where natural essence is confronted with stereotypical roles imposed by society on both sexes («Love and Pedagogy», «Mist» and «Aunt Tula»). This dissertation investigates the novels of M. de Unamuno in terms of the strategy of preservation/blurring of identity, basic methods and techniques of memory which form the basis of individual personality, as well as the tradition of a collective personality. This process is disclosed in different ways throughout all novels, which provides the opportunity to trace how the processes of constructing, as well as preserving and representing personal identity take place through the issues of memory. The main ways have turned to be: the theory of the mnemonic actor, the active individual using memory as an instrument of his own self-affirmation; the techniques of oral and written identity fixation which involve methods of transferring individual memory via externalized memory media, temporal and spatial metaphors of memory. The research pays special attention to the novel’s poetics as to artistically investigate the issue of personal identity. One of the focuses is on modelling identity via narrative, intertextuality, expressive means, silence and suppression, and spatial representations. The narrative in terms of organizing one’s knowledge about personal Ego has been distinguished, namely, where the theoretical construct of the authornarrator-character (according to Paul Rikoeur) is transformed into an interwoven mixture of reality and fiction. The effect of scattering the human Ego is related to the emergence of the polyphonic nature of the novel, which uses complex narrative models for revealing characters’ and author’s personalities. The ‘intertextuality’ concept in our research is treated as the strategy for constructing identities in the works of the Spanish classic writer under study, where the author-narrator and the characters consider their own ego projections as life patterns associated with certain literary characters, real writers and intellectuals representing the Spanish national tradition and representing other nations. Besides, a problem of communication performing a dual function has also been analysed: identity construction (through conversations and guidelines) and identity expression. The latter, in addition to dialogues, monologues and written text, also uses different figures of silence, pauses, gestures, etc. It has been determined that spatial identity coordinates perform various functions of formation, preservation, and even separation of the individual from the collective, as well as his/her identification with the Other. A comprehensive reinterpretation of artistic space in the novels of M. de Unamuno from the perspective of identity construction is a new advance in the realm of Unamunean literary studies. The conclusions of the dissertation summarise the insights into the artistic processes of constructing personal identity in Miguel de Unamuno’s fiction, which allows to fully disclose the significance of this writer’s oeuvres for the culture of the modern and postmodern epochs.
Description: Маєвська О. Т. Концепція особистісної ідентичності в романній прозі Міґеля де Унамуно = The Сoncept of Personal Identity in the Novels of Miguel de Unamuno : спец. 10.01.04 «Література зарубіжних країн» : дис. канд. філолог. наук (доктора філософії) ; спец. 10.01.04 «Література зарубіжних країн» / О. Т. Маєвська ; наук. керівник О. В. Пронкевич ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка ; ЧНУ ім. Петра Могили, Миколаїв, 2019. 247 с.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1269
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis_Mayevska O.T..pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.