Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1023
Title: Інституційне забезпечення та інструменти культурної дипломатії Італії = Institutional Equipment and Tools of Cultural Diplomacy of Italy
Authors: Габро, І.
Бикова, А.
Keywords: культурна дипломатія
Італійська Республіка
інституційне забезпечення
інструменти культурної дипломатії
cultural diplomacy
the Italian Republic
institutional support
tools of cultural diplomacy
Issue Date: 2023
Publisher: ЧНУ ім. Петра Могили
Abstract: У статті розкрито інституційне забезпечення та інструменти культурної дипломатії Італії. Італійська Республіка сьогодні активно застосовує культурну дипломатію для просування своєї культури, цінностей і національних інтересів. Культурна дипломатія сучасної Італії є високоефективним політичним інструментом і грає найважливішу роль іміджевої стратегії країни. До основних цілей можна віднести такі: поширення італійської мови, культури, стилю, способу життя, зміцнення позитивного сприйняття держави іншими акторами міжнародних відносин. Інститути культури пропагують образ Італії та її культуру, як класичну і сучасну. Вони займаються організацією різних культурних заходів, пов’язаних, наприклад, з мистецтвом, музикою, кіно, літературою, модою, дизайном, також вони керують курсами з італійської мови та культури, сприяють просуванню науки тощо. Активна політика інститутів культури сприяє формуванню позитивного іміджу Італії на міжнародній арені, посилюючи позиції країни на міжнародних ринках. до головних цілей культурної дипломатії сучасної Італії відносяться поширення культури країни, популяризація італійської мови, способу життя італійців, зміцнення позитивного сприйняття держави іншими акторами міжнародних відносин. Перелічені напрямки реалізуються і координуються в рамках МЗС Італії та започаткованих при ньому інститутів та органів, таких як Генеральна дирекція з просування концепції «Система – Країна», Національна комісія з поширення італійської культури за кордоном та італійські інститути культури, а також за допомогою некомерційних організацій (наприклад, Товариство Данте Аліг’єрі). Ці інститути займаються організацією різних культурних заходів, присвячених мистецтву, італійській мові, музиці, кіно, моді, літературі, дизайну, сприяють просуванню науки, культури та мови у світі, зміцненню міжкультурного діалогу тощо. Активна діяльність даних інститутів та організацій забезпечує досягнення основних прямих та опосередкованих завдань культурної дипломатії: розвитку співробітництва, культурного обміну та економічних зв’язків з іншими державами. The article reveals the institutional support and tools of Italian cultural diplomacy. The Italian Republic today actively uses cultural diplomacy to promote its culture, values and national interests. Cultural diplomacy in modern Italy is a highly effective political tool and plays the most important role in the country’s image strategy. The main goals include the following: the spread of the Italian language, culture, style, lifestyle, strengthening the positive perception of the state by other actors of international relations. Cultural institutes promote the image of Italy and its culture, both classical and modern. They organize various cultural events related to, for example, art, music, cinema, literature, fashion, design, they also run courses in Italian language and culture, promote science, etc. The active policy of cultural institutes contributes to the formation of a positive image of Italy in the international arena, strengthening the country’s position in international markets. The main goals of cultural diplomacy in modern Italy include the spread of the country’s culture, the popularization of the Italian language, the way of life of Italians, and strengthening the positive perception of the state by other actors of international relations. The listed areas are implemented and coordinated within the framework of the Ministry of Foreign Affairs of Italy and institutes and bodies established under it, such as the General Directorate for the Promotion of the «System-Country» Concept, the National Commission for the Spread of Italian Culture Abroad and Italian Cultural Institutes, as well as with the help of non-profit organizations (such as the Dante Alighieri Society). These institutes organize various cultural events dedicated to art, the Italian language, music, cinema, fashion, literature, design, promote science, culture and language in the world, strengthen intercultural dialogue, etc. The active activity of these institutes and organizations ensures the achievement of the main direct and indirect tasks of cultural diplomacy: the development of cooperation, cultural exchange and economic relations with other states.
Description: Габро I. Інституційне забезпечення та інструменти культурної дипломатії Італії = Institutional Equipment and Tools of Cultural Diplomacy of Italy / І. Габро, А. Бикова // Acta de Historia & Politica : Saeculum XXI. – 2023. – Vol. V. – P. 55–62 : Bibliogr.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1023
ISSN: 2708-0889
Appears in Collections:2023 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Габро І. Інституційне забезпечення.pdf214.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.