Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2038
Title: Управління конкурентоспроможністю телекомунікаційних підприємств на засадах інноваційності
Authors: Зеліско, І. М.
Халімон, Т. М.
Ху, Сунцзе
Keywords: інновації
інноваційна діяльність
інноваційний потенціал
інноваційний розвиток
конкурентоспроможність
телекомунікаційна галузь
телекомунікаційні підприємства
innovations
innovative activity
innovative potential
innovative development
competitiveness
telecommunications industry
telecommunications enterprises
Issue Date: 2022
Publisher: Тов. «ДКС Центр»
Abstract: У статті представлено оцінку стану інноваційного розвитку економіки України на основі Глобального індексу інновацій (Global InnovationIndex), який відображає потенціал інноваційної діяльності і основні результати його реалізації в країні та презентує середнє значення двох субіндексів — Інноваційні витрати (Іnnovatіon Іnput) та Інноваційні результати (Іnnovatіon Output). Проаналізовано досвід інноваційного поступу економічно розвинутих країн, які досягли значних економічних результатів на засадах інноваційного розвитку економіки. Розлянуто шляхи застосування інновацій в економіці США, Японії, Німеччини та Ізраілю. Доведено, що визначальності набуває інноваційна складова конкурентоспроможності в умовах сучасних глобалізаційний трансформацій, тому що інновації уможливлюють формування таких конкурентних переваг, які сприяють отриманню лідерських позицій для підприємств, цілих галузей та національних економік. Інновації, інноваційна діяльність, інноваційна активність та інноваційний потенціал — найважливіші складові формування конкурентних переваг у всіх галузях економіки та зростання конкурентоспроможності на глобальному світовому ринку. Виявлено сучасні тенденції функціонування ринку телекомунікацій та особливості інноваційної діяльності телекомунікаційних підприємств. Ринок телекомунікацій характеризується наступними особливостями конкурентного середовища, в якому функціонують телекомунікаційні підприємства: посилення процесу лібералізації, загострення конкурентної боротьби, поглибленні інтеграційних процесів, стрімкості науково-технічних та технологічних змін, застосуванні методів нецінової конкуренції та виходу на інноваційний шлях розвитку. У таких умовах технологічні зміни і розвиток нових послуг призводять до якісної модифікації конкурентного середовища телекомунікаційних підприємств, оскільки кожне підприємство прагне надати потенційному споживачеві весь спектр необхідних продуктів. Запропоновано пріоритетних напрями забезпечення зростання конкурентоспроможності на засадах інноваційного розвитку вітчизняних телекомунікаційних підприємств. The article presents an assessment of the state of innovative development of the economy of Ukraine based on the Global Innovation Index, which reflects the potential of innovative activity and the main results of its implementation in the country and presents the average value of two sub-indices — Innovation Input and Innovation Output). The experience of innovative progress of economically developed countries, which have achieved significant economic results on the basis of innovative economic development, is analyzed. The ways of applying innovations in the economy of the USA, Japan, Germany and Israel are analyzed. Modern trends in the functioning of the telecommunications market and features of the innovative activity of telecommunications enterprises are revealed. The telecommunications market is characterized by the following features of the competitive environment in which telecommunications companies operate: strengthening of the liberalization process, intensifying competition, deepening of integration processes, rapidity of scientific, technical and technological changes, application of methods of non-price competition and embarking on an innovative path of development. In such conditions, technological changes and the development of new services lead to a qualitative modification of the competitive environment of telecommunications enterprises, as each enterprise strives to provide a potential consumer with the full range of necessary products. Under modern business conditions: the following trends in the development of telecommunications enterprises are observed: stability of economic growth rates; the concentration of production capacities of large manufacturers along with the preservation of a significant number of small enterprises; increased dependence on the markets of raw materials, fuel and energy resources; increase in physical and moral wear and tear of production facilities; the impact of imports on the strengthening of competition, the expansion of spheres of activity in the conditions of global economic relations; increasing the importance of innovation and investment activity; strengthening of product quality requirements; individualization of consumer demand. Proposed priority directions for ensuring the growth of competitiveness on the basis of innovative development of domestic telecommunications enterprises. In today's conditions of deepening globalization and constant aggravation of competition, the basis of competitiveness is innovation, which allows telecommunications enterprises with innovative competitive advantages to occupy a worthy place in the competitive environment. The threat to domestic telecommunications enterprises is not only the low competitiveness of products, but also the probability of the so-called "system gap" from the leading countries due to the low innovation capacity of the economy, the growing incompatibility of technologies, as well as the structural crisis and institutional incompatibility. Therefore, the key task of the effective competitive policy of every telecommunications enterprise should be considered to be the improvement of its competitiveness on the basis of innovation and the creation of appropriate conditions for this. The introduction of innovations will help telecommunication enterprises not only to modernize their business processes at the expense of modern information and communication technologies, but also help to increase the level of competitiveness and multiply competitive advantages. The objective prerequisites of the new paradigm of ensuring competitiveness on the basis of innovation are: shortening the life cycle of goods while simultaneously expanding their range, rapid development of innovative processes and significant complication of production technologies, actualization of non-linear management problems and the ability to produce non-linear innovations, as well as the growing importance of socio-psychological aspects of management.
Description: Зеліско І. М. Управління конкурентоспроможністю телекомунікаційних підприємств на засадах інноваційності / І. М. Зеліско, Т. М. Халімон, Сунцзе Ху // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 22. – листоп. – С. 37–42. – Бібліогр. 10 назв.
URI: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2038
ISSN: 2306-6814
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Зеліско І. М., Халімон Т. М., Ху Сунцзе.pdf759.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.