Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1847
Назва: Маркетинговий аналіз фармацевтичного ринку України
Автори: Пенькова, О. Г.
Корман, І. І.
Семенда, О. В.
Ключові слова: фармацевтичний ринок
споживач
аптека
маркетинг
цифровізація
інновації
pharmaceutical market
consumer
pharmacy
marketing
digitalization
innovation
Дата публікації: 2022
Видавництво: Тов. «ДКС Центр»
Короткий огляд (реферат): Фармацевтична промисловість України існує вже більше століття. На всіх етапах розвитку вона була і залишається інноваційним центром, що концентрує технологічний потенціал країни. Сучасна фармацевтична промисловість є одним із лідерів за продуктивністю та витратами на інновації, хоча і не є найбільшою галуззю економіки. Пандемія Covid-19 чітко продемонструвала важливість сильної фарми, як частини системи охорони здоров'я та фактора, що зміцнює національну безпеку: крім економічного впливу, зростання фармацевтичного виробництва позитивно впливає на рівень життя населення. Наразі країна переживає важкі часи військової агресія російської федерації проти України, що є негативним чинником більшої частини усіх сфер життєдіяльності. В статті проаналізовано основні тенденції щодо обсягів продажу, споживання лікарських засобів, рівень витрат на препарати, визначено перспективні та трендові напрямки у розвитку діджитал-маркетингу та інноваційної діяльності фармацевтичної галузі. The Ukrainian pharmaceutical industry has existed for more than a century. At all stages of development it has been and remains an innovation center, concentrating the country's technological potential. The modern pharmaceutical industry is one of the leaders in productivity and innovation costs, although it is not the largest sector of the economy. Pharmaceuticals serve many types of customers, from clinicians — who prescribe drugs, hospitals — who buy and prescribe, to distributors and pharmacies — who sell and deliver. With so many types of customers, it's critical for pharmaceutical companies to understand as much as they can about each and be able to identify the areas and consumers who need them most. The Covid-19 pandemic has clearly demonstrated the importance of strong pharma as part of the health care system and a factor that strengthens national security: in addition to its economic impact, the growth of pharmaceutical production has a positive impact on the standard of living of the population. Currently, the country is going through a difficult time of military aggression of the Russian Federation against Ukraine, which is a negative factor in most all spheres of life. The purpose of the study is to gain an understanding of the size and segmentation of the pharmaceutical industry market for more accurate forecasting and confidence in proper planning of marketing activities and business investments. The article analyzes the main trends in sales volumes, drug consumption, drug cost levels, and identifies promising and trending areas in the development of digital marketing and innovation activities of the pharmaceutical industry. Positive transformations in the digitalization of the healthcare system and drug production, as well as the development of market regulation system that stimulates its development. In particular, we should note the importance of the transition to electronic prescription, the development of ecommerce in medicines, the digitalization of drug production and the introduction of electronic document management by market participants. As for the promotion of pharmaceutical products, the main challenge for market participants will be to find an effective balance between offline and online communication. While pharmaceutical companies annually increase investment in advertising their brands. Ukrainian pharmaceutical market has positive prospects for further development. Key factors in accelerating its growth rate are continuation of reforming the healthcare system in Ukraine, development and creation of an effective sales system.
Опис: Пенькова О. Г. Маркетинговий аналіз фармацевтичного ринку України / О. Г. Пенькова, І. І. Корман, О. В. Семенда // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 9–10. – трав. – С. 16–23. – Бібліогр. 28 назв.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1847
ISSN: 2306-6814
Розташовується у зібраннях:2022 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Пенькова О. Г., Корман І. І., Семенда О. В..pdf1.47 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.