Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/852
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Пухкал, О. Г. | - |
dc.contributor.author | Антонюк, Р. В. | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-24T13:55:27Z | - |
dc.date.available | 2023-03-24T13:55:27Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.issn | 2306-6814 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/852 | - |
dc.description | Пухкал О. Г. Пріоритетні напрями та механізми удосконалення державної політики протидії тероризму в контексті викликів національної безпеки / О. Г. Пухкал, Р. В. Антонюк // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 2. – С. 134–138 : Бібліогр. 8 назв. | uk_UA |
dc.description.abstract | Статтю присвячено визначенню пріоритетних напрямів та механізмів удосконалення державної політики протидії тероризму в контексті викликів національної безпеки. Обгрунтовані підходи до формування нової концептуальної основи розбудови єдиної державної системи протидії тероризму, основний фокус якої лежить у розбудові стратегічних і програмних основ державної контртерористичної політики і визначенні заходів з розбудови нормативно-правового забезпечення протидії насильницькому екстремізму як формі внутрішнього тероризму. Доведено, що на сучасному етапі розвитку політики протидії тероризму, остання має формуватися у руслі розбудови системи стійкості суспільства до гібридних загроз і загрози тероризму згідно з пріоритетами нової Стратегії національної безпеки. Відповідно у статті розроблено положення та рекомендації, що спрямовані на удосконалення механізмів державної політики протидії тероризму, зокрема: координаційного – шляхом формування єдиної робочої групи при РНБОУ для забезпечення координації діяльності органів виконавчої влади у відповідній сфері, у тому числі тих, які забезпечують антитерористичну безпеку; інституційного – шляхом підвищення ефективності інструментів попередження та оцінки терористичних загроз та ризиків, за рахунок формування національної системи оповіщення по типу європейської ARGUS, створення єдиної системи багаторівневої оцінки загроз та прогнозування надзвичайних і кризових ситуацій. The article is devoted to identifying priority directions and mechanisms to improve state counterterrorism policy in the context of national security challenges. Approaches to the formation of a new conceptual framework for the development of a unified national system of counter-terrorism, the main focus of which lies in the development of strategic and programming foundations of the national counter-terrorism policy and the definition of measures to develop legislative and regulatory support for countering violent extremism as a form of domestic terrorism, are substantiated. It is proved that at the current stage of development of counter-terrorism policy, the latter must be formed in connection with the development of the resilience system of society to hybrid threats and the threat of terrorism in accordance with the priorities of the new National Security Strategy. In order to conceptually harmonize the statements of the future Counter-Terrorism Strategy draft with the concept of national resistance, the author justified the adoption of a number of important steps, which are functionally aimed at improving the effectiveness of several mechanisms of state counterterrorism policy in Ukraine, namely: legal, institutional and coordination. In this regard, the author developed statements and recommendations aimed at improving the mechanisms of state policy of countering terrorism. As such, the following are considered: coordinative mechanism by forming a single working group under the CNSD of Ukraine to ensure coordination of the executive authorities in the relevant sphere, including those that provide antiterrorist security; institutional mechanism by improving the effectiveness of instruments of prevention and assessment of terrorist threats and risks, through the establishment of national warning system based on the European ARGUS model; creation of a unified system of multi-level threat assessment and forecasting of emergency and crisis situations, as well as synchronization of terrorist threat levels by national crisis warning systems. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | ТОВ «ДКС Центр» | uk_UA |
dc.subject | тероризм | uk_UA |
dc.subject | протидія тероризму | uk_UA |
dc.subject | державна політика протидії тероризму | uk_UA |
dc.subject | механізми державної політики протидії тероризму | uk_UA |
dc.subject | виклики національній безпеці | uk_UA |
dc.subject | terrorism | uk_UA |
dc.subject | протидія тероризму | uk_UA |
dc.subject | державна політика протидії тероризму | uk_UA |
dc.subject | terrorism | uk_UA |
dc.subject | countering terrorism | uk_UA |
dc.subject | state policy of countering terrorism | uk_UA |
dc.subject | mechanisms of countering terrorism state policy | uk_UA |
dc.subject | challenges to national security | uk_UA |
dc.title | Пріоритетні напрями та механізми удосконалення державної політики протидії тероризму в контексті викликів національної безпеки | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | 2022 рік |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Пухкал О. Г. Пріоритетні напрями.pdf | 669.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.