Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/792
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНепокупна, Т. А.uk_UA
dc.contributor.authorШевченко, Б. О.uk_UA
dc.contributor.authorСакало, О. Є.uk_UA
dc.contributor.authorСтепаненко, С. В.uk_UA
dc.contributor.authorДолгов, В. А.uk_UA
dc.date.accessioned2023-03-22T12:24:57Z-
dc.date.available2023-03-22T12:24:57Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2306-6814-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/792-
dc.descriptionСтавлення сучасних підприємців до інновацій: регіональний аспект (аналіз емпіричних даних відповідно до концепції creative destruction Й. Шумпетера) / Т. А. Непокупна, Б. О. Шевченко, О. Є. Сакало, С. В. Степаненко, В. А. Долгов // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 2. – С. 104–112. : Бібліогр. 7 назв.uk_UA
dc.description.abstractУ статті завдяки використаному нами методу соціологічного опитування підприємців м. Полтави і Полтавської області за допомогою анкетування отримано числові значення щодо ставлення сучасних підприємців до інновацій, конкуренції, держави; проінтерпретовано результати проведеного опитування у контексті шумпетерівської концепції creative destruction, яка стала методологічною основою дослідження у цілому і проведеного нами опитування зокрема. Результати опитування підприємців засвідчили, що деякі їхні відповіді корелюють з положеннями Шумпетера, наприклад, про мотиви підприємницької діяльності; про бачення підприємцями змісту, цілей і завдань підприємницької діяльності; про місію підприємництва як життєвого кредо; про бачення підприємцями джерел забезпечення і підвищення ефективності бізнес-діяльності та підвищення конкурентоспроможності власного бізнесу. Відповіді підприємців, які стосуються питань про інновації, підштовхують до висновків про суперечливе розуміння респондентами інноваційного характеру підприємницької діяльності. In the article, applying the method of sociological survey of entrepreneurs in Poltava and Poltava region, the authors obtained numerical values on the attitude of contemporary entrepreneurs to innovation, competition and the state. They interpreted the results of the survey in the context of Schumpeter's concept of creative destruction, which became the methodological basis of the study in general and the survey in particular, and which combines economic justification of entrepreneurial function with psychological portrait of the entrepreneur, motives for entrepreneurship, innovation and cyclical economic development. The results of the survey of entrepreneurs showed that some of their answers correlated with Schumpeter's position, for example, on the motives of entrepreneurial activity; on the vision of entrepreneurs of the content, goals and tasks of entrepreneurial activity; about the mission of entrepreneurship as a life credo; on the entrepreneurs' vision of their livelihoods, enhancing the business efficiency and increasing the competitiveness of their own business. The entrepreneurs' answers to innovation questions allow concluding about the respondents' controversial understanding of the innovative nature of entrepreneurial activity. The entrepreneurs also valued the impact of government steps to fight the acute respiratory disease COVID-19 caused by the SARS-CoV-2 coronavirus on their business in 2020. More than half of the surveyed entrepreneurs believe that the greatest damage to their business is caused by actions of the state and local authorities (changes in legislation, increased tax pressure, increased control over activities, etc.), which is evidence of low confidence in government. It is obvious not only in the answers, but also in the reluctance to participate in the survey since many representatives of local businesses refused to answer the questionnaire. The authors believe that the results of the study will be helpful at least for the development of socio-economic programs for economic development of the region and local communities.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТОВ «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectпідприємництвоuk_UA
dc.subjectпідприємціuk_UA
dc.subjectінноваціїuk_UA
dc.subjectмотиваціяuk_UA
dc.subjectдержавна економічна політикаuk_UA
dc.subjectконкуренціяuk_UA
dc.subjectринкова кон'юнктураuk_UA
dc.subjectentrepreneurshipuk_UA
dc.subjectentrepreneursuk_UA
dc.subjectinnovationuk_UA
dc.subjectcreative destructionuk_UA
dc.subjectmotivationuk_UA
dc.subjectstate economic policyuk_UA
dc.subjectcompetitionuk_UA
dc.subjectmarket conditionsuk_UA
dc.titleСтавлення сучасних підприємців до інновацій: регіональний аспект (аналіз емпіричних даних відповідно до концепції creative destruction Й. Шумпетера)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Непокупна Т. А. Ставлення сучасних.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.