Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/786
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДжинджоян, В. В.uk_UA
dc.contributor.authorБережна, К. О.uk_UA
dc.date.accessioned2023-03-06T08:02:04Z-
dc.date.available2023-03-06T08:02:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2616-6216-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/786-
dc.descriptionДжинджоян В. В. Досвід зарубіжних країн в управлінні персоналом підприємств сфери гостинності / В. В. Джинджоян, К. О. Бережна // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 2. – С. 36–41. : Бібліогр. 10 назв.uk_UA
dc.description.abstractУ статті визначено основні моделі управління персоналом, що мають місце у міжнародному менеджменті й знаходять власну реалізацію в індустрії туризму та гостинності. Проаналізовано досвід зарубіжних країн щодо управління персоналом підприємств сфери гостинності з метою формування пропозицій для подальшого розвитку сфери гостинності України та підвищення конкурентоспроможності національних суб'єктів господарської діяльності гостинності в умовах інтеграції української економіки у світове господарство. Знайдено відмінності вітчизняної моделі управління персоналом готельних підприємств від закордонних та виявлено недоліки у запроваджених моделях, що негативно впливають на роботу підприємств сфери гостинності всередині нашої країни та на підвищення конкурентоспроможності на міжнародному рівні. Доведено, що традиційні підходи до формування персоналу для підприємств сфери гостинності не повною мірою забезпечують якісний склад працівників. Запропоновано застосування сучасних методів підбору кадрів готельних підприємств, у тому числі управлінців шляхом розширення джерел та підвищення рівня кваліфікації власного персоналу. The article defines the main models of personnel management that occur in international management and find their own implementation in the tourism and hospitality industry. Among them, a classic Japanese model is identified, which consists in a flexible group responsibility system for the final results of the work, stimulating workers and the system of bonds on the horizontal level. An American model, which is based on automation of working processes and assessing personnel merit, is also considered. The European model is disclosed through research of approaches to personnel management in Germany, France and Italy. The experience of foreign countries on the management of personnel of enterprises in the sphere of hospitality in order to form proposals for further development of the sphere of hospitality of Ukraine and increasing the competitiveness of national actors of economic activity of hospitality in the context of the Ukrainian economy integration into the world economy. The differences in the domestic model of hotel business staff management from foreign and revealed shortcomings in introduced models, which negatively affect the work of hospitality enterprises within our country and to increase competitiveness internationally. It is proved that the traditional approaches to the formation of staff for hospitality enterprises do not fully provide a qualitative composition of employees. The use of modern methods is proposed. Selection of hotel enterprises, including managerial composition, must be carried out by expanding sources of their selection. This offers the formation of staff from external sources (labor market, other enterprises, etc.); through state employment services; to use the services of commercial employment enterprises; Apply contact audiences and protections through authoritative recommendations from the outside, as well as to establish a system of concluding contracts between enterprises of the industry of tourism and hospitality and higher, medium and vocational and professional educational institutions of the country and the world. Among proposals, it is proposed to establish a mechanism for increasing the skill level of existing staff.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТОВ «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectгостинністьuk_UA
dc.subjectіндустрія гостинностіuk_UA
dc.subjectсервісне обслуговуванняuk_UA
dc.subjectмодель управлінняuk_UA
dc.subjectуправління персоналомuk_UA
dc.subjecthospitalityuk_UA
dc.subjecthospitality industryuk_UA
dc.subjectserviceuk_UA
dc.subjectmodel managementuk_UA
dc.subjectpersonnel managementuk_UA
dc.titleДосвід зарубіжних країн в управлінні персоналом підприємств сфери гостинностіuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Джинджоян В. В. Досвід зарубіжних.pdf754.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.