Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/751
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Гололобов, С. М. | uk_UA |
dc.contributor.author | Антонова, Л. В. | uk_UA |
dc.date.accessioned | 2023-02-24T12:39:13Z | - |
dc.date.available | 2023-02-24T12:39:13Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.issn | 2616-6216 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/751 | - |
dc.description | Гололобов С. М. Освітня складова державної політики у сфері культури в умовах інноваційного розвитку суспільства = The educational component of state policy in spheres of culture in the conditions of innovative development of society / С. М. Гололобов, Л. В. Антонова // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2022. – № 17. – С. 670–697. – Бібліогр. : 25 назв. | uk_UA |
dc.description.abstract | У статті здійснено теоретико-методологічне переосмислення ролі та значення освітньої складової державної політики у сфері культури в умовах інноваційного розвитку суспільства та надано практичні рекомендації щодо її удосконалення. Визначено та обґрунтовано що державна політика у сфері культури та її освітня складова сприяють якісному розвитку головного ресурсу держави – людського потенціалу. Розкрито роль та значення культурологічного аспекту освіти і запропоновано під ним розуміти цілеспрямований процес виховання та навчання, що спирається на трансляцію та відтворення цінностей культури, створених у процесі духовної, інтелектуальної, творчої діяльності людей та що відповідають цілям самореалізації людини та суспільства. Здійснено аналіз Закону України «Про культуру», за результатом якого визначено що його вплив поширюється на всі суспільні сфери та види і структури державної діяльності, зокрема і на галузь освіти. Розглянуто тріаду основних функцій (економічну, соціальну, культурну), які виконує освіта як соціальний інститут та визначено їх взаємозв’язок між собою. Обґрунтовано, що головною стратегічною метою державної політики у сфері культури у галузі освіти має стати формування духовних (освітніх, моральних, естетичних, художніх та ін.) якостей особистості здобувачів освіти, організація і безпосереднє проведення системної культурно-освітньої та виховної роботи з ними. Зроблено висновок що пріоритетним завданням державної політики у сфері культури у галузі освіти має постати сприяння гуманістичній спрямованості усіх видів освітньої та виховної діяльності. Доведено тезу відносно того, що на сучасному етапі розвитку українського суспільства перед державною політикою у сфері культури у галузі освіти постають принципово нові завдання підготовки здобувачів освіти, зокрема – підготовки здобувачів вищої освіти (розкрито їх суть та запропоновано рекомендації щодо основних напрямів їх реалізації). Визначено основні тенденції якими характеризується сучасна державна політика у сфері культури у галузі освіти: віртуалізація; персоналізація; керована ініціативність; практична користь і короткостроковість. Описано трансформацію освітньої складової державної політики у сфері культури та закладів вищої освіти культурно-мистецького профілю в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України. The article substantiates the relevance of the study of the educational component of state policy in the sphere of culture in the conditions of innovative development of society. The analysis of the latest research and publications in a wide range of fundamental and applied interdisciplinary cooperations: public and administrative, cultural, and educational was carried out. A theoretical and methodological rethinking of the role and significance of the educational component of state policy in the fi eld of culture at the current stage of national state formation was carried out, and practical recommendations for its improvement were provided. It is determined and substantiated that the state policy in the fi eld of culture and its educational component contribute to the qualitative development of the main resource of the state - human potential. The role and significance of the cultural aspect of education is revealed and it is proposed to understand under it a purposeful process of education and training, which is based on the transmission and reproduction of cultural values created in the process of spiritual, intellectual, creative activity of people and which correspond to the goals of self-realization of man and society. The analysis of the Law of Ukraine “On Culture”, the result of which determined that its influence extends to all social spheres and types and structures of state activity, in particular to the fi eld of education. The triad of main functions (economic, social, cultural) performed by education as a social institution is considered and their interrelationship is determined. It is substantiated that the main strategic goal of the state policy in the field of culture in the field of education should be the formation of spiritual (educational, moral, aesthetic, artistic, etc.) personality qualities of the students of education, the organization and direct implementation of systematic cultural, educational and educational work with them. It was concluded that the priority task of the state policy in the field of culture in the field of education should be to promote the humanistic orientation of all types of educational and educational activities. The thesis is proved that at the current stage of the development of Ukrainian society, the state policy in the field of culture in the field of education faces fundamentally new tasks of training students of education, in particular - training students of higher education (their essence is revealed and recommendations are offered regarding the main directions of their implementation). The main fi ve trends that characterize the modern state policy in the field of culture in the field of education are identified: virtualization; personalization; managed initiative; practical benefit; short term The transformation of the educational component of state policy in the sphere of culture and institutions of higher education of a cultural and artistic profile in the conditions of the armed aggression of the Russian Federation against Ukraine is described. Prospective directions of further theoretical and practical research in the context of this topic are determined. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Ємельянова Т. В. | uk_UA |
dc.subject | вища освіта | uk_UA |
dc.subject | галузь освіти | uk_UA |
dc.subject | гуманізація | uk_UA |
dc.subject | державна політика у сфері культури | uk_UA |
dc.subject | державна політика у сфері культури у галузі освіти | uk_UA |
dc.subject | культурологічний аспект освіти | uk_UA |
dc.subject | освітня складова державної політики у сфері культури | uk_UA |
dc.subject | інноваційний розвиток | uk_UA |
dc.subject | higher education | uk_UA |
dc.subject | the field of education | uk_UA |
dc.subject | humanization | uk_UA |
dc.subject | state policy in the field of culture | uk_UA |
dc.subject | state policy in the field of culture in the field of education | uk_UA |
dc.subject | the cultural aspect of education | uk_UA |
dc.subject | the educational component of state policy in the field of culture | uk_UA |
dc.subject | innovative development | uk_UA |
dc.title | Освітня складова державної політики у сфері культури в умовах інноваційного розвитку суспільства | uk_UA |
dc.title.alternative | The educational component of state policy in spheres of culture in the conditions of innovative development of society | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | 2022 рік |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Гололобов С. М. Освітня складова.pdf | 268.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.