Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2454
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖовнірчік, Я.-
dc.contributor.authorТигов, О.-
dc.date.accessioned2024-08-26T08:05:11Z-
dc.date.available2024-08-26T08:05:11Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.issn2616-6216 print-
dc.identifier.issn2707-9597 online-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2454-
dc.descriptionЖовнірчік Я. Механізми забезпечення сталого розвитку регіонів України та посилення спроможності територіальних громад = Mechanisms for ensuring sustainable development of regions Ukraine and strengthening the capacity of territorial communities in this process / Я. Жовнірчік, О. Тигов // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2024. – № 23. – С. 266–288. – Бібліогр. 13 назв.uk_UA
dc.description.abstractУ статті досліджено проблематику реалізації структурних перетворень місцевого самоврядування у забезпеченні спроможності територіальних громад щодо економічного розвитку на регіональному рівні в системі публічного управління. Встановлено, що у таких умовах місцеві органи влади повинні глибоко розуміти особливості динаміки місцевого економічного розвитку, володіти необхідними знаннями, інформацією, навичками та досвідом, щоб забезпечити більшу конкурентоспроможність своїх громад у складному світі нових реалій. Вони не можуть сьогодні чекати рішень «згори», а повинні самостійно розв’язувати свої питання місцевого розвитку – створення нових робочих місць, збільшення зайнятості населення, залучення інвестицій, зростання доходів місцевих бюджетів, покращення якості життя, розвиток благоустрою та інфраструктури. Висвітлено, що за останні роки у розвинутих країнах світу відбулися суттєві зміни в практиці планування розвитку територіальних громад (місцевого розвитку) і ці зміни стосуються трьох напрямів: а) змінилися рівні відповідальності влади за здійснення планування розвитку територій (територіальнігромади взяли практично всю відповідальність на себе за місцеву ситуацію, за рівень якості праці, навчання, відпочинку та життя у громаді); б) змінилася методологія здійснення процесу управління місцевим розвитком (уся діяльність громад підпорядкована стратегії, яка створюється і виконується громадою, яка реалізовується через перманентну плановану проектну діяльність, підпорядковану стратегії);в) відбулася зміна суб’єкта управління (міста через партнерство та міжмуніципальне співробітництво почали самостійно розширюватипростірсвоговпливу в регіоні, створюючи місцеві фактори конкурентних переваг, формуючи спільні проекти для зростання конкурентоспроможності (транспортні коридори, індустріальні парки, публічно приватні партнерства, кластери, тощо)). Аналізуючи спроможність громади, наголошено щодо важливості розуміння сутності та змісту об’єкту дослідження, правову природу поняття «громада». З’ясовано, що розвиток територіальних громад у високорозвинених країнах світу корелюється із досяжністю цілей «місцевого економічного розвитку». У статті місцевий економічний розвиток розглядається як об’єктивний і складний багатогранний процес, що залежить передусім від ефективної, дієвої, орієнтованої на саморозвиток громади. The article examines the problems of implementing structural transformations in relation to the priority tasks of local self-government in ensuring the capacity of territorial communities for economic development at the regional level in the public administration system. It was established that in such conditions, local authorities must deeply understand the peculiarities of the dynamics of local economic development, possess the necessary knowledge, information, skills and experience to ensure greater competitiveness of their communities in the complex world of new realities. Today, they cannot wait for decisions «from above», but must independently solve their local development issues – creating new jobs, increasing employment of the population, attracting investments, increasing the income of local budgets, improving the quality of life, developing public works and infrastructure. It has been highlighted that in recent years in the developed countries of the world, there have been signifi cant changes in the practice of planning the development of territorial communities (local development) and these changes relate to three areas: the levels of government responsibility for the implementation of territorial development planning have changed. Territorial communities assumed almost all responsibility for the local situation, for the level of quality of work, education, recreation and life in the community; the methodology of implementing the local development management process has changed. All activities of communities are subordinated to the strategy, which is created and executed by the community, which is implemented through permanent planned project activities subordinated to the strategy; there was a change in the management entity. Through partnership and inter-municipal cooperation, cities began to independently expand the space of their influence in the region, creating local factors of competitive advantages, forming joint projects to increase competitiveness (transport corridors, industrial parks, public-private partnerships, clusters, etc.). It was found that local development, or the development of territorial communities in highly developed countries of the world, is directly related to»local economic development». In fact, local economic development is an objective and complex multifaceted process, it refers to a relatively complete socio-economic unit in which all aspects of the life of society are manifested. The phenomenon of “local economic development” arose as a result of globalization processes, which are becoming the main factors in the future development of the world economy. Analyzing the capacity of the community, the importance of understanding the essence and content of the object of research, the legal nature of the concept of «community» was determined. The development of an administrative-territorial unit depends primarily on an effi cient, eff ective, self-development oriented community. And the state must justify the possibilities of development and the framework of the functioning of such a community in the normative and legal aspect.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherЄмельянова Т. В.uk_UA
dc.subjectмісцеве самоврядуванняuk_UA
dc.subjectспроможність територіальних громадuk_UA
dc.subjectзадоволення потреб членів громадиuk_UA
dc.subjectсистема публічного управлінняuk_UA
dc.subjectмісцевий розвитокuk_UA
dc.subjectекономічний розвиток на регіональному рівніuk_UA
dc.subjectякісні громадські послугиuk_UA
dc.subjectправові механізми демократичного суспільстваuk_UA
dc.subjectтериторіальна організація місцевого самоврядуванняuk_UA
dc.subjectlocal self-governmentuk_UA
dc.subjectcapacity of territorial communitiesuk_UA
dc.subjectmeeting the needs of community membersuk_UA
dc.subjectpublic administration systemuk_UA
dc.subjectlocal developmentuk_UA
dc.subjecteconomic development at the regional leveluk_UA
dc.subjectquality public servicesuk_UA
dc.subjectlegal mechanisms of a democratic societyuk_UA
dc.subjectterritorial organization of local self-governmentuk_UA
dc.titleМеханізми забезпечення сталого розвитку регіонів України та посилення спроможності територіальних громадuk_UA
dc.title.alternativeMechanisms for ensuring sustainable development of regions Ukraine and strengthening the capacity of territorial communities in this processuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2024 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Жовнірчік Я., Тигов О..pdf251.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.