Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2118
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМайовець, Є. Й.-
dc.contributor.authorСенишин, О. С.-
dc.contributor.authorХіч, Р. Я.-
dc.date.accessioned2024-04-16T12:28:23Z-
dc.date.available2024-04-16T12:28:23Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn2306-6814-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2118-
dc.descriptionМайовець Є. Й. Класифікація маркетингових стратегій у процесі стратегічного маркетингового планування / Є. Й. Майовець, О. С. Сенишин, Р. Я. Хіч // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2023. – № 2. – січ. – С. 5–11. – Бібліогр. 11 назв.uk_UA
dc.description.abstractУ статті вказано про необхідність стратегічного маркетингового планування, що дозволяє забезпечити ефективну маркетингову діяльність і розвиток підприємства в цілому. Здійснено аналіз різних трактувань поняття "стратегія", визначено, що стратегію розглядають як напрямок діяльності, спосіб поведінки чи точний план дій. Зроблено детальну аналіз класифікаційних напрямів маркетингових стратегій. Зазначено, що досить цікавий поділ стратегій поданий Н.В. Куденко, що класифікує маркетингові стратегії за терміном реалізації, стадіями життєвого циклу товарів, станом ринкового попиту та ін. Представлено цікавий класифікаційний підхід поділу маркетингових стратегій через призму життєвого циклу товару — для кожного етапу життєвого циклу запропоновано конкретні маркетингової стратегії. Запропонована також класифікація маркетингових конкурентних стратегій за А. де Літлом, М. Портером та Ф. Котлером, взявши до уваги такі класифікаційні ознаки: позиції підприємства та його можливості щодо їх поліпшення у конкурентному середовищі; конкурентні переваги підприємства на ринку; конкурентні позиції підприємства та його маркетингове спрямування. The article indicates the need for strategic marketing planning, which allows to ensure effective marketing activity and development of the enterprise as a whole. The interpretation of the concept of "strategy" is rather complex, ambiguous and multifaceted. In domestic literature, the definition of the essence of the concept of "strategy" is a debatable issue. An analysis of various interpretations of the term "strategy" was carried out, it was determined that strategy is considered as a direction of activity, a method of behavior or a precise plan of action. A detailed analysis of the classification directions of marketing strategies was made. It is noted that a rather interesting division of strategies was presented by N.V. Kudenko, which classifies marketing strategies by the term of implementation, stages of the life cycle of goods, the state of market demand, etc. An interesting classification approach to the division of marketing strategies through the prism of the product life cycle is presented — specific marketing strategies are proposed for each stage of the life cycle. The classification of marketing competitive strategies according to A. de Little, M. Porter and F. Kotler is also proposed, taking into account the following classification features: the company's position and its opportunities to improve it in the competitive environment; competitive advantages of the enterprise on the market; competitive positions of the enterprise and its marketing direction. Based on the above research on the classification of marketing strategies, we conclude that there is an infinite set of marketing competitive and other strategies. The reason for this is the variety of aspects that have to be dealt with when changing or protecting a competitive position: in the presence of a large number of different markets and competitive conditions. At the same time, it is obvious that the company can simultaneously implement several marketing strategies, each of which relates to a certain type of its activity. This state of affairs allows us to say that the marketing strategy exists at the business strategic level of enterprise management and covers all aspects of its marketing activities.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТов. «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectмаркетингова стратегіяuk_UA
dc.subjectмаркетингове стратегічне плануванняuk_UA
dc.subjectстратегічне управлінняuk_UA
dc.subjectкласифікаційні ознаки маркетингових стратегійuk_UA
dc.subjectжиттєвий цикл товаруuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.subjectmarketing strategyuk_UA
dc.subjectmarketing strategic planninguk_UA
dc.subjectstrategic managementuk_UA
dc.subjectclassification features of marketing strategiesuk_UA
dc.subjectproduct life cycleuk_UA
dc.titleКласифікація маркетингових стратегій у процесі стратегічного маркетингового плануванняuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2023 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Майовець Є. Й., Сенишин О. С., Хіч Р. Я..pdf881.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.