Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2080
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСинюра-Ростун, Н. Р.-
dc.contributor.authorКривень, О. В.-
dc.contributor.authorБайда, Б. Ф.-
dc.date.accessioned2024-04-09T06:19:40Z-
dc.date.available2024-04-09T06:19:40Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2306-6814-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2080-
dc.descriptionСинюра-Ростун Н. Р. Управлінські компетентності менеджерів як напрям інвестування в освіту молодих фахівців і розвиток бізнесу / Н. Р. Синюра-Ростун, О. В. Кривень, Б. Ф. Байда // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 24. – груд. – С. 25–29. – Бібліогр. 8 назв.uk_UA
dc.description.abstractМетою статті є дослідження управлінських компетентностей менеджерів з метою вибору напряму інвестування в освіту молодих фахівців, які планують стати у майбутньому успішними, ефективними менеджерами, та орієнтирів розвитку бізнесу; побудова динамічної моделі управлінських компетентностей менеджерів. До найбільш важливих управлінських компетентностей менеджерів було віднесено такі: навички ведення переговорів, співпраця в команді, здатність досягати намічених цілей, здатність працювати з інформацією й ухвалювати рішення, інноваційність, стратегічне бачення, лідерство, здатність до управління в умовах змін і криз. У статті побудовано динамічну модель управлінських компетентностей менеджерів за результатами дослідження, яке охопило керівництво підприємства вищого та середнього рівня, відпо відального за процес ухвалення управлінських рішень. Виявлено, що впродовж 2021—2022 "здатність досягати намічених цілей" та "стратегічне бачення" залишається стабільно на високому рівні. Зросла потреба в отриманні та реалізації такої компетентності, як "здатність до управління в умовах змін та криз" та "здатність працювати з інформацією, ухвалювати рішення". Дещо зменшилась, на думку респондентів, необхідність у набутті компетентностей "лідерство", "співпраця в команді", "інноваційність". Young specialists who have received a quality education and acquired managerial competencies are able to quickly respond to new challenges and changes in the business environment. Therefore, an important initial investment in the development of managers is investing in education. Emphasis on managerial competencies opens up horizons on the way to self-realization and creates conditions for starting to a higher rung in the hierarchical ladder of positions. The purpose of the article is to study the management competencies of managers in order to choose the direction of investment in the education of young specialists who plan to become successful managers in the future, and business development guidelines; construction of a dynamic model of managerial competencies of managers. The following methods have been used to solve the problems: systematization and generalization to form a dynamic model of managerial competencies of managers; analysis, induction and synthesis to solve the problem to justify the content of management competencies, analysis the management competencies of managers in order to choose the direction of investment in the education of young professionals who plan to become successful managers in the future, and business development guidelines; schematic and graphic images for the visual display of the results of research and analytical data. Among the most important managerial competencies of managers were the following: team cooperation, the ability to achieve set goals, the ability to work with information and make decisions, innovativeness, strategic vision, leadership, the ability to manage in the conditions of changes and crises, negotiation skills. A dynamic model of managerial competencies of managers was built based on the results of the study, which covered the upper and middle level management of the enterprise, who are responsible for the process of making managerial decisions. It was found that during 2021— 2022, the "the ability to achieve set goals" and "strategic vision" remain stable at a high level. The need for obtaining and implementing such competence as "the ability to manage in the conditions of changes and crises" and "the ability to work with information and make decisions" has increased. According to the respondents, the need to acquire the competencies "leadership", "team cooperation", "innovation" has somewhat decreased.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТов. «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectмолоді фахівціuk_UA
dc.subjectменеджериuk_UA
dc.subjectуправлінські компетентностіuk_UA
dc.subjectінвестуванняuk_UA
dc.subjectосвітаuk_UA
dc.subjectбізнесuk_UA
dc.subjectзаклади вищої освітиuk_UA
dc.subjectспівпрацяuk_UA
dc.subjectринок праціuk_UA
dc.subjectyoung specialistsuk_UA
dc.subjectmanagersuk_UA
dc.subjectmanagerial competencesuk_UA
dc.subjectinvestmentuk_UA
dc.subjecteducationuk_UA
dc.subjectbusinessuk_UA
dc.subjecthigher education institutionsuk_UA
dc.subjectcooperationuk_UA
dc.subjectlabor marketuk_UA
dc.titleУправлінські компетентності менеджерів як напрям інвестування в освіту молодих фахівців і розвиток бізнесуuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Синюра-Ростун Н. Р., Кривень О. В., Байда Б. Ф..pdf823.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.