Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2021
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТригуб, О.-
dc.contributor.authorСтепанчук, Ю.-
dc.date.accessioned2024-03-29T13:40:17Z-
dc.date.available2024-03-29T13:40:17Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.issnp-ISSN 2708-0889-
dc.identifier.issnel-ISSN 2786-8788-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2021-
dc.descriptionТригуб О. Сільськогосподарська освіта на Поділлі на початку 20 ст. (на прикладі школи у с. Гуменному) / О. Тригуб, Ю. Степанчук // Acta de Historia & Politica : Saeculum XXI. – 2024. – Vol. VІI. – Р. 7–24. – Bibliogr. at the end of the art.uk_UA
dc.description.abstractThe development of agricultural education on the Ukrainian lands in the imperial era continues to remain poorly studied, and in some gubernias it is generally a blank spot, or has significant gaps in its coverage. So, the purpose of the paper is to reconstruct the formation and development of the Humenne’s practical school of horticulture and agriculture (1902-20), to analyze its activities and results. The historical development of this educational institution indicates that local governments and private initiative played a key role in the development of agricultural educational institutions. It was thanks to their energy that the indicated school arose at the early 20th century. Moreover, this school can really be called a ‘peasant’s’ school, because 88% of the students were peasants from the Podillia gubernia and neighbouring gubernias. Free education and the availability of scholarship programs from zemstvos and private individuals attracted even the poorest peasant youth to study. In addition, local large landowners were interested in the school’s activities, who paid for students’ education at the school, pursuing their own interests. On the other hand, the requirement for training in agricultural science, a large share of training in the practical component, and work in school farm seven days a week led to the fact that only ⅖ completed the training. The school had a fairly powerful teaching staff, where all full-time teachers had professional education. At the same time, we observe a fairly significant turnover among teachers of both professional and general education and special subjects. At the same time, despite all the shortcomings that this educational institution had, it laid the foundation for the formation of a system of agricultural education of the Ukrainian peasantry in Podillia, which was transformed into a modern system of training specialists in the agricultural sector, strategically important for Ukrainian statehood and its economy. Funding. The study was prepared based on the results of fundamental research ‘The Socio-cultural Space of Ukraine in the Second Half of the Nineteenth – First Third of the Twentieth Century: the Peasant-centric Dimension’ (state registration number: 0123U101600) with the support of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Розвиток аграрної освіти на українських землях імперської доби продовжує залишатися маловивченим, а в деяких губерніях взагалі є білою плямою, або має значні лакуни у своєму висвітленні. Отже, метою статті є реконструкція становлення та розвитку Гуменської практичної школи садівництва і сільського господарства (1902-20), аналіз її діяльності та результатів. Історичний розвиток зазначеного навчального закладу свідчить, що ключову роль у розвитку навчальних закладів аграрного профілю відігравали органи місцевого самоврядування та приватна ініціатива. Саме завдяки їх енергії на початку 20 ст. постала зазначена школа. При цьому цю школу дійсно можна іменувати «селянською», адже 88% учнів складали селяни Подільської губернії та сусідніх губерній. Безкоштовне навчання, наявність стипендіальних програм від земства та приватних осіб приваблювали до навчання навіть найбіднішу селянську молодь. Окрім цього, у діяльності школи були зацікавлені місцеві великі землевласники, які оплачували навчання учнів у школі, переслідуючи власні інтереси. З іншого боку – вимога навчання аграрній науці, велика частка у навчанні практичної складової, праця по господарству без вихідних приводила до того, що лише ⅖ завершувала навчання. Училище мало достатньо потужний викладацький колектив, де усі штатні педагоги мали професійну фахову освіту. Натомість спостерігаємо досить значну плинність кадрів серед вчителів як професійних, так і загальноосвітніх чи спеціальних предметів. Натомість, не дивлячись на усі недоліки, які мав означений навчальний заклад, він поклав початок формуванню системи аграрної освіти українського селянства на Поділлі, яка трансформувалася у сучасну систему підготовки фахівців аграрної галузі, що є стратегічно важливою для української державності та її економіки. Фінансування. Стаття підготовлена за результатами фундаментального дослідження «Соціокультурний простір України другої половини ХІХ – першої третини ХХ ст.: селянський світ» (номер державної реєстрації: 0123U101600) за підтримки Міністерства освіти і науки України.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherЧНУ ім. Петра Могилиuk_UA
dc.subjectаграрна освітаuk_UA
dc.subjectПодільська губерніяuk_UA
dc.subjectсільськогосподарська школаuk_UA
dc.subjectосвіта селянuk_UA
dc.subjectпрофесійна освітаuk_UA
dc.subjectсільське господарствоuk_UA
dc.subjectГуменнеuk_UA
dc.subjectagricultural educationuk_UA
dc.subjectPodillia guberniauk_UA
dc.subjectagricultural schooluk_UA
dc.subjectpeasant educationuk_UA
dc.subjectvocational educationuk_UA
dc.subjectagricultureuk_UA
dc.subjectHumenneuk_UA
dc.titleСільськогосподарська освіта на Поділлі на початку 20 ст. (на прикладі школи у с. Гуменному)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тригуб О., Степанчук Ю..pdf6.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.