Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1785
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПаламаренко, Я. В.-
dc.date.accessioned2024-02-23T07:17:35Z-
dc.date.available2024-02-23T07:17:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2306-6814-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1785-
dc.descriptionПаламаренко Я. В. Дослідження ефективності роздрібної торгівлі та стратегічні напрями її удосконалення / Я. В. Паламаренко // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2021. – № 24. – груд. – С. 44–56. – Бібліогр. 21 назва.uk_UA
dc.description.abstractРинки, на яких здійснюється торгівля, забезпечують ефективний розподіл продовольчих товарів, а їх розвиток залежить від рівня розвитку виробничо-комерційних відносин провідних економічних суб'єктів, рівня платоспроможності споживачів, використання маркетингових підходів тощо. Організація торгівлі являє собою сукупність упорядкованих і взаємодіючих організаційних елементів (торговельних підприємств, організацій, підсистем), що створюють цілісну систему, а також комплекс цілеспрямованих організуючих дій, що забезпечують функціонування торгівлі. Отже, організація торгівлі охоплює організаційну структуру та організаційну діяльність. Відповідно, організацію торгівлі можна розглядати у двох аспектах — статики і динаміки. Автором визначено рівні загальної внутрішньої структури ринків як суб'єктів господарювання, функції роздрібної торгівлі, досліджено особливості продовольчих товарів, зазначено параметри, які характеризують роздрібну торгівлю продовольчими товарами. У статті для виявлення тенденцій розвитку роздрібної торгівлі проведено аналіз кількісних характеристик та якісних ознак ринку споживчих товарів на основі аналітичних звітів. Запропоновано схему стратегічних напрямів удосконалення розвитку роздрібної торгівлі, виконання ключових складових стратегічного напряму надало б українським торговельним підприємствам змогу розвиватися та здійснювати торгівельну діяльність з державною допомогою, за допомогою інноваційних методів та у відповідності з міжнародними стандартами. The markets in which trade is carried out ensure the effective distribution of food products, and their development depends on the level of development of production and commercial relations of leading economic entities, the level of solvency of consumers, the use of marketing approaches, etc. Trade organization is a set of ordered and interacting organizational elements (trade enterprises, organizations, subsystems) that create a holistic system, as well as a complex of targeted organizing actions that ensure the functioning of trade. Consequently, the trade organization covers organizational structure and organizational activities. Accordingly, the organization of trade can be considered in two aspects — statics and dynamics. Trade activity in Ukraine today is one of the most common forms of entrepreneurship. In the statutory documents of any enterprise as a type of entrepreneurial activity, trade is most often indicated. The functioning of trade as a system is ensured by a rational organization, certain organizational relations, active actions on the part of economic entities that are important factors in the development of trade. The author defined the levels of the general internal structure of markets as business entities, retail functions, investigated the peculiarities of food products, indicated parameters that characterize the retail trade in food products. The article to identify trends in retail trade conducted an analysis of quantitative characteristics and qualitative features of the consumer goods market on the basis of analytical reports. The scheme of strategic directions of improvement of retail trade development, implementation of key components of strategic direction would enable Ukrainian trade enterprises to develop and carry out trade activities with state aid, through innovative methods and in accordance with international standards. Crisis phenoms, disparity of interests of sellers, intermediaries and consumers and other factors negatively affect the development of retail trade. An important task of today is to establish a meaningful content of the category of retail trade, taking into account the modern economic environment, which is dynamically developing in conditions of uncertainty and increased risks, new relations between objects and business entities are being built. Therefore, the problem of determining the essence and content of the category "retail trade" at the present stage of economic development is relevant.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТов. «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectорганізаціяuk_UA
dc.subjectуправлінняuk_UA
dc.subjectроздрібна торгівляuk_UA
dc.subjectспоживачіuk_UA
dc.subjectринокuk_UA
dc.subjectефективністьuk_UA
dc.subjectстратегічний орієнтирuk_UA
dc.subjectекономічний розвитокuk_UA
dc.subjectorganizationuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectretailuk_UA
dc.subjectconsumersuk_UA
dc.subjectmarketuk_UA
dc.subjectefficiencyuk_UA
dc.subjectstrategic benchmarkuk_UA
dc.subjecteconomic developmentuk_UA
dc.titleДослідження ефективності роздрібної торгівлі та стратегічні напрями її удосконаленняuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2021 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Паламаренко Я. В..pdf646.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.