Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЄмельянов, В. М.-
dc.contributor.authorКоваленко, І. І.-
dc.contributor.authorГончарова, Н. В.-
dc.date.accessioned2024-01-24T14:05:38Z-
dc.date.available2024-01-24T14:05:38Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2616-6216-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1605-
dc.descriptionЄмельянов В. М. Експертні оцінки у питаннях державного управління сферою вищої освіти = Expert evaluations in the tasks of public administration in the sphere of higher education / В. М. Ємельянов, І. І. Коваленко, Н. В. Гончарова // Публічне управління та регіональний розвиток = Public Administration and Regional Development : наук. журн. – 2021. – № 11. – C. 166–189. – Бібліогр. 28 назв.uk_UA
dc.description.abstractУ роботі розглядається використання експертних оцінок у вирішеннях питань державного управління сферою вищої освіти з метою прогнозування чисельності потенційних студентів, що є пріоритетним завданням розвитку як системи вищої освіти в цілому, так і окремого закладу вищої освіти (ЗВО). Метою роботи є розгляд технології експертного оцінювання факторів привабливості ЗВО, основаної на комплексному застосуванні ряду методів аналізу групових експертних оцінок з подальшим формування ранжувань факторів переваг абітурієнтів при вступі до університету. У статті розглядаються основні етапи і методи проведення експертизи й її важливість при прогнозуванні кількості абітурієнтів, які бажають вступити до конкретного університету. У рамках технології експертного оцінювання розглядаються такі методи аналізу групових експертних оцінок, як: метод середніх арифметичних рангів, метод медіани рангів і метод Кемені. Всі вони дають приблизну сходимість. Розглянута інформаційна технологія може знайти своє місце в інформаційно-аналітичнійсистемі «Абітурієнт» іматипозитивний вплив на роботу приймальної комісії в плані прогнозування переваг вступників до ЗВО. The work examines the use of expert assessments in solving issues of public administration in the sphere of higher education in order to predict the number of potential students. This is a priority task of the development of both the higher education system as a whole and a separate university. The aim of the work is to consider the technology of expert assessment of the factors of university attractiveness, based on the complex application of a number of methods for the analysis of group expert evaluations, followed by the formation of rankings of the factors of applicant’s advantages during entering the university. The article discusses the main stages and methods of conducting an examination and its importance for predicting the number of applicants wishing to enter a specific university. Within the framework of the technology of expert assessment, such methods of analysis of group expert assessments as the method of arithmetic mean ranks, the method of median ranks and the Kemeny method are considered. They all give approximate convergence of results. However, the results of applying different methods may differ significantly more, which may result from inconsistency of experts in the group, bias or incompetence of experts, as well as their small number or specificity of the set of obtained expert information. That is why it is important to apply several methods of analysis of expert assessments and further evaluate their reliability by assessing the objectivity and consistency of experts in the group. Considered information technology can find its place in the information and analytical system «Applicant» and have a positive impact on the work of the selection committee in terms of predicting the benefits of those entering the university.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherЄмельянова Т. В.uk_UA
dc.subjectдержавне управлінняuk_UA
dc.subjectвища освітаuk_UA
dc.subjectекспертні оцінкиuk_UA
dc.subjectпрогнозування контингенту абітурієнтівuk_UA
dc.subjectфактори привабливостіuk_UA
dc.subjectpublic administrationuk_UA
dc.subjecthigher educationuk_UA
dc.subjectexpert assessmentsuk_UA
dc.subjectforecasting the contingent of applicantsuk_UA
dc.subjectfactors of attractivenessuk_UA
dc.titleЕкспертні оцінки у питаннях державного управління сферою вищої освітиuk_UA
dc.title.alternativeExpert evaluations in the tasks of public administration in the sphere of higher educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2021 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ємельянов В. М., Коваленко І. І., Гончарова Н. В..pdf713.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.