Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1124
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧужиков, В. І.-
dc.contributor.authorЧужиков, А. В.-
dc.date.accessioned2023-05-16T11:20:31Z-
dc.date.available2023-05-16T11:20:31Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2306-6814-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1124-
dc.descriptionЧужиков В. І. Конгломерація медійного бізнесу в ЄС / В. І. Чужиков, А. В. Чужиков // Інвестиції : практика та досвід : наук.-практ. журн. – 2022. – № 3. – С. 13–18. – Бібліогр. 14 назв.uk_UA
dc.description.abstractСтаттю присвячено дослідженню проблем конгломерації медійного бізнесу в сучасному ЄС. Автори сконцентрували свою увагу на перевагах міждисциплінарних досліджень та розширили коло дотичних до них проблем ідентифікації характерних рис медійного підприємництва, до яких було віднесено: когнітивні процеси, мережевізацію, таксономізацію, культурний капітал, платформізацію, оцифрування культурних цінностей, а також концепції естетичного управління і метафізичного маркетингу. Аналітиками був розглянутий поведінковий і стратегічний менеджмент в медіа та виявленні секторальні і горизонтальні тренди розвитку конгломераційних медіа. Зазначено, що рівень конгломераційної активності в сучасних США є значно вищим аніж в ЄС. Важливим пріоритетом американської моделі є швидкий трансфер в дочірні компанії креативних працівників та передових технологій. Розкрито структурну основу європейської моделі конгломерації, яка охоплює групи, середовище, установи, платформи, а також Інтернет, телебачення, радіо, видавництва, консолідована діяльність яких дозволяє суттєво знизититрансакційні витрати, покращити якість продуктів та сервісів і підвищити таким чином глобальну конкурентоспроможність. Запропоновано авторську модель дифузії глобальної і європейської медійної індустрії, котра об'єднує такі блоки: "принципи", "фактори", "інституції", "механізми", "інструменти". Доведено, що міжкомунікаційні зв'язки у пропонованій графічній схемі передбачають пошук нових рішень, генерування та створення нових мереж. Виявлена нова місія інституцій ЄС, зокрема Європейської Комісії, Європейського Парламенту, Ради ЄС та підпрограми "Media" у процесі формування європейського креативного простору та сформульовано визначення Європейського медійного конгломерату. The article is devoted to the investigation of the problems of conglomeration of media business in the modern European Union and its comparison with other forms of organization of this kind of entrepreneurship, which exist in large numbers in the world. Being well aware of the complexity and contradictions of media processes, the authors focused on the benefits of interdisciplinary research and thus expanded the range of issues related to the main problems of identifying the characteristics of media entrepreneurship. These included cognitive processes, networking, taxonomization, cultural capital, platformization, digitization of cultural values, competition, as well as the concepts of aesthetic management and metaphysical marketing. Analysts examined behavioural and strategic management in the media and identified sectoral and horizontal trends in the development of conglomerate media. It is underlined that the level of conglomerate activity in the modern United States is much higher than in the EU, because the prime basis of the country's media business in this state is making profit and ensuring high level of competitiveness. An important priority of the American model is the rapid transfer of creative workers and advanced technologies to subsidiaries, as eloquently evidenced by the income received from leading TNCs (leaders of JSC & T Jobs, Facebook Jobs, The Wolt Disney Company Jobs). The structural basis of the European model of media conglomeration, which includes media groups, media environment, media institutions, media platforms, as well as the Internet, TV, radio, publishing houses, the consolidated activities of which can significantly reduce transaction costs, improve the quality of products and services and thus increase their global competitiveness. The author's model of diffusion of the global and European media industry is proposed, which covers the blocks "principles", "factors", "institutions", "mechanisms", "tools". It is proved that intercommunication connections in the proposed graphic scheme involve finding new solutions, generating and creating new networks. The new mission of the EU institutions, including the European Commission, the European Parliament, the Council of the EU and the "Media" subprogramme in the process of forming the European Creative Space, is identified. The definition of the European media conglomerate is suggested as a hybrid model of development of this specific type of entrepreneurial activity, important elements of which are its taxonomy, the presence of a matrix business organization, active horizontal and sectoral collaboration and advanced development of digital technologies.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherТОВ «ДКС Центр»uk_UA
dc.subjectконгломераціяuk_UA
dc.subjectЄСuk_UA
dc.subjectмедійний бізнесuk_UA
dc.subjectмедійний простірuk_UA
dc.subjectмедійне регулюванняuk_UA
dc.subjectconglomerationuk_UA
dc.subjectthe EUuk_UA
dc.subjectmediauk_UA
dc.subjectmedia businessuk_UA
dc.subjectmedia spaceuk_UA
dc.subjectmedia regulationuk_UA
dc.titleКонгломерація медійного бізнесу в ЄСuk_UA
dc.typeAnimationuk_UA
Appears in Collections:2022 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чужиков В. І. Конгломерація медійного.pdf632.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.