Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1030
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТихоненко, І. В.-
dc.date.accessioned2023-04-20T12:00:41Z-
dc.date.available2023-04-20T12:00:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2519-2949 (Print); 2519-2957 (Online)-
dc.identifier.urihttps://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1030-
dc.descriptionТихоненко І. В. Протидія COVID-19 у реалізації зовнішньополітичної стратегії Китаю (на прикладі регіону Південно-Східної Азії) = Combating COVID-19 in the implementation of China’s foreign policy strategy (on the example of the Southeast Asia) / І. В. Тихоненко // Політичне життя = Political Life. – 2021. – № 2. – С. 101–107. – Бібліогр. 24 назви.uk_UA
dc.description.abstractУ статті здійснено спробу аналізу використання Китаєм протидії COVID-19 у реалізації зовнішньополітичної стратегії у регіоні Південно-Східної Азії. Регіон Південно-Східної Азії розглядається офіційним Пекіном як об’єкт реалізації ідеї розбудови «спільноти єдиної долі», проголошеної очільником КНР Сі Цзиньпіном. У свою чергу, протидія коронавірусній хворобі та надання відповідної допомоги державам регіону реалізується Китаєм як елемент ініціативи «Пояс і шлях», а саме її складової «Шовковий шлях здоров’я». Автором проаналізовано основні складові допомоги Китаю державам Південно-Східної Азії у посткоронавірусну добу, які втілюються у реалізації «дипломатії масок»: 1) матеріальна допомога у вигляді медичних засобів; 2) допомога через обмін досвідом протидії інфекції (надання медичних бригад). Відзначено багаторівневий підхід Китаю до співробітництва з регіоном у посткоронавірусну добу: 1) співробітництво на інституційному рівні Південно-азійської асоціації регіонального співробітництва (АСЕАН); 2) розвиток механізмів Ланканг-Меконг (Китай, М’янма, Камбоджа, В’єтнам, Лаос, Тайланд) та субрегіональної групи до якої входять Китай, Бруней, Індонезія, Малайзія, Філіппіни / Східний АСЕАН. Зазначено, що активізація Китаю у регіоні Південно-Східної Азії у напрямку протидії COVID-19 може бути охарактеризована як елемент «м’якої сили» Пекіну, а також інструмент досягнення регіонального та глобального лідерства у конкурентній боротьбі зі США, що знайшло своє втілення не лише у «дипломатії масок», а й «дипломатії вакцин». Передумовою до такої активізації Китаю у регіоні є нове загострення проблеми Південно-Китайського моря та активна підтримка держав регіону зі сторони США на сучасному етапі (петиція США до ООН від 1 червня 2020 р.). Автор дійшов висновку, що надання допомоги державам Південно-Східної Азії у протидії COVID-19 вдало імплементує стратегію Китаю з досягнення світового лідерства, розширення ініціативи «Пояс і шлях» та налагодження зв’язків партнерства / підпорядкування з державами АСЕАН. The article attempts to analyze China’s use of countering COVID-19 in the implementation of foreign policy strategy in the region of Southeast Asia. The region of Southeast Asia is seen by official Beijing as the object of the idea of building a “community of one destiny” proclaimed by Chinese President Xi Jinping. In turn, the fight against coronavirus disease and the provision of appropriate assistance to the countries of Southeast Asia is implemented by China as an element of the Belt and Road Initiative, namely its component “Health Silk Road”. The author analyzes the main components of China’s assistance to the countries of Southeast Asia in the post-coronavirus era, which are embodied in the implementation of “mask diplomacy”: 1) material assistance in the form of medical supplies; 2) assistance through the exchange of experience in combating infection (provision of medical teams). China’s multilevel approach to cooperation with the region in the post-coronavirus era was noted: 1) cooperation at the institutional level of the South Asian Association for Regional Cooperation (ASEAN); 2) development of the LancangMekong mechanisms (China, Myanmar, Cambodia, Vietnam, Laos, Thailand) and a subregional group that includes China, Brunei, Indonesia, Malaysia, the Philippines namely East ASEAN. It should be noted that China’s intensification in the region of Southeast Asia in the direction of counteracting COVID-19 can be described as an element of Beijin’s “soft power”, as well as a tool to achieve regional and global leadership in competition with the United States using not only “mask diplomacy”, but also “vaccine diplomacy”. The precondition for such intensification of China in the region is a new aggravation of the South China Sea issue and active support of the states of the region by the USA at the present stage (US petition to the UN from June 1, 2020). The author concludes that providing assistance to the countries of Southeast Asia in counteracting COVID-19 successfully implements China’s idea of the achievement of global leadership, expanding the Belt and Road Initiative and establishing partnerships / subordination with ASEAN member states.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДонНУ імені Василя Стусаuk_UA
dc.subjectКитайuk_UA
dc.subjectПівденно-Східна Азіяuk_UA
dc.subjectАСЕАНuk_UA
dc.subjectCOVID-19uk_UA
dc.subject«м’яка сила»uk_UA
dc.subject«Шовковий шлях здоров’я»uk_UA
dc.subjectChinauk_UA
dc.subjectSoutheast Asiauk_UA
dc.subjectASEANuk_UA
dc.subjectCOVID-19uk_UA
dc.subject“soft power”uk_UA
dc.subject“Health Silk Road”uk_UA
dc.titleПротидія COVID-19 у реалізації зовнішньополітичної стратегії Китаю (на прикладі регіону Південно-Східної Азії) = Combating COVID-19 in the implementation of China’s foreign policy strategy (on the example of the Southeast Asia)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові статті викладачів Факультету політичних наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тихоненко І. Протидія COVID-19.pdf376.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.